مرغ همسایه می تواند غاز باشد
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
شناسه : 2958
2
به بهانه خدمات مجریان ذیصلاح برای تمامی ساختمان ها دراستان قزوین

درخبرها آمده بود که سازمان قزوین درحال پیاده کردن فعالیت مجریان ذیصلاح در تمام‌گروههای ساختمانی است. طبق شواهد وخروجی عملکردها، سازمان قزوین طی سالیان اخیر در حوزه مهندسی ساختمان مدعی بوده است،سازمان قزوین هرزمان بخواهد تصمیم سازی کند وآن تصمیم ها را عملیاتی، هزینه ها وآسیب های وارده به حوزه مدیریتی سازمان را پذیرا می […]

ارسال توسط : نویسنده : سعید بارانی منبع : مدبه

درخبرها آمده بود که سازمان قزوین درحال پیاده کردن فعالیت مجریان ذیصلاح در تمام‌گروههای ساختمانی است. طبق شواهد وخروجی عملکردها، سازمان قزوین طی سالیان اخیر در حوزه مهندسی ساختمان مدعی بوده است،سازمان قزوین هرزمان بخواهد تصمیم سازی کند وآن تصمیم ها را عملیاتی، هزینه ها وآسیب های وارده به حوزه مدیریتی سازمان را پذیرا می شود و آنچنان وَقعی به امر و نهی از بالا و غرولند پایین نمی نهد و به آنچه تصمیم گرفته،صادقانه و قاطعانه پیاده می کند.

نمونه های متعددی ازگذشته می توان بر شمرد‌ که دفاتر منسجم طراحی، کمیته گسترده کنترل مضاعف(خدمات مهندسی)،مباحث گروههای تاسیساتی و همین خدمات مجریان ذیصلاح از تلاش های سازمان قزوین برای نقش آفرینی بیشترمهندسان بوده و است.

اگر با این مقدمه مفید به گذشته برگردم باید گفت زمانی که دراستان ما ،مدیران استانی راه و شهرسازی و وزارت متبوعشان درگیرتعاونی های بی صلاحیت در امرمسکن مهر بودند و در دره ها و ترانشه های اطراف مرکز استان زمین ها را جانمایی می کردند یا با ورود وزیر برای جبران تصمیمات اشتباه به اجبار تعداد سقف ها را کاهش یا اصلاح می کردند، درقزوین این مهندسان بودند که دراولویت بودند و برخلاف اینجا، درابعاد مختلف حضورپررنگ مهندسان خودنمایی می کرد که در نهایت خیر و برکت فعالیت موثر مهندسان به شهروندان، مهندسان و سرمایه ملی و صنعت بزرگ ساختمان رسید. اگر فروتنانه به موضوع نگاه کنیم و نقاط ضعف خود را بپذیریم فارغ از مسائل فرهنگی و زیست بوم لرستان، باید اذعان نمود که نقش مدیران سازمانی حتی بدون در نظر گرفتن سنگ‌اندازی مجموعه دولت در استان در پیشبرد فعالیت های گوناگون مهندسان در سازمان ها بسیار موثر است که می توانست و می شود ازسازمان قزوین و حتی دیگر سازمان ها در کانال های دیگر به عنوان یک الگو یا مورد مطالعاتی بهره برد. هرچند در بخش هایی سازمان لرستان یک الگو برای دیگر سازمان ها می باشد که می توان درجای دیگر به آن ها پرداخت، اما درهمین موضوع یادداشت، که مربوط به مجریان ذیصلاح است و چند سالی می شود در استان جدی گرفته شده مصیبت اصلی درسازمان لرستان نوع نگرش کوته بینانه برخی مدیران منتخب به موضوع بوده و است که گام برداشتن وتوسعه مجریان ذیصلاح در لرستان برمداری کُند پیش می رود و فرصت ها به سادگی از دست می روند. شرایط امروزه خدمات مجریان ذیصلاح حتی با سه سال و اندی پیش که این خدمت در استان به صورت رسمی شکل گرفت خیلی متفاوت است. درآن زمان برخی صراحتاً با مجریان مخالف بودند وحتی پیشنهاد اختیاری کردن آن را می دادند و ترس پیدا و پنهانی با کارشکنی غیر حرفه ای و علیه مهندسان وجود داشت که با تمام اوصاف و تحمل تخریب ها و فشارهای نامتعارف داخلی به بار نشست.

درچند سال گذشته تاکنون پیگیری های ریز و درشت و مختلفی شده است که مجموعه دولت، شهرداری و نهادهای بازرسی، امروزه خودشان پایکار آمده اند و عملاً توجه بیشتری به موضوع دارند و دیگر نمی توانند از کانال خودزنی برخی مدیران سازمانی و دیگرانی که سودشان در نبود مجری ذیصلاح است نسبت به آن کوتاهی یا مخالفت داشته باشند. شرایط به گونه ای پیش رفته که درحال حاضر توپ در میدان سازمان است واگر سازمان به خود نیاید و مشکلاتی از نبود مجریان درساختمان ها پیش بیاید، بدون تردید انگشت اشاره تقصیر به سمت سازمان نشانه خواهد رفت و پاسکاری مدیریتی دیگر معنا ندارد . البته با توجه به اینکه وزن قاطع و اصلی مدیران سازمانی با گروه عمران و معماری است، انتظار می رود بدون واهمه مدیریتی و عدم عادت به روزمرگی،مجریان ذیصلاح را هم از لحاظ گروه ساختمانی و هم دیگر خدمات بجز مدیریت پیمان گسترش داده و مساله تعرفه مناسب و کنترل شده آن را مانند خدمات نظارت به روشهای مختلف حل و فصل کنند.

هرچند هنوز برخی در داخل سنگ اندازی خود را دارند و به بهانه های مختلف و وجود نقاط ضعف طبیعی این فعالیت، مانع بوده و هستند که مجریان ذیصلاح توسعه نیابد که خود نشانه بی درایتی است و خواه ناخواه این بی درایتی به نام استخوان بندی، اسکلت وچارچوب سازمان یعنی رشته سازه وحتی معماری نوشته خواهد شد و به مرور زمان دودش به چشم مهندسان و حتی شهروندان خواهد رفت‌ و با این روش بی تصمیمی، در آینده خدمات اصلی مجریان ذیصلاح و حتی پیاده کردن مجری دیگر رشته ها با چالش مواجه خواهد شد.

ازقدیم گفته اند حرمت امام زاده با متولی است، پس تا ما به خودمان، فعالیت هایمان بها ندهیم وگام به گام اشکالات را حل نکنیم، نزد شهروندان نیز زیرپرسش هستیم. باید کارهای بسیاری را پیش برد که خدمات مجریان در استان نهادینه شود.

ما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید وقت گذاشت، زمان را هدر نداده ، ساعت ها و روزها باید کار کرد،صورت مساله را پاک نکرد و موضوع را در جهات مختلف بشکافیم که نقاط ضعف این فعالیت کمرنگ تر از دیروز شود و صوری کاری رنگ ببازد و شهروندان نیز استقبال داشته باشند،فقط کافیست تصمیم بگیریم، عملیاتی کنیم و از آن تصمیم عملیاتی شده صادقانه حمایت کنیم .

سعید بارانی  رییس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان ۱۴۰۱/۱۲/۲۴

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.