در خصوص تجمع و اعتصاب کارگران مجتمع کشت و صنعت لرستان
۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۷:۵۳
شناسه : 1730
4
اخیرا اتفاقاتی درمجتمع کشت و صنعت لرستان رخ داده است که جای نگرانی دارد، روز گذشته حدود 200 کارگر این مجتمع با تجمع و اعتصاب خواهان رسیدگی به وضعیت نامعلوم خود شده‌اند، این تعداد کارگر با تغییر پیمانکار قبلی و بکارگیری پیمانکار جدید نگران از دست دادن جایگاه کاری و تنزل میزان حقوق و هم‌چنین از بین رفتن سابقه کاری و بیمه‌ای ‌خود هستند و با تجمع و اعتصاب خواستار رسیدگی به این وضعیت نابسامان شده‌اند.
ارسال توسط : نویسنده : اکبر بابایی

طبق بررسی‌ها این اتفاقات به گونه‌ای پیش رفته که امروز درگیری فیزیکی هم بین کارگران و مسئولان مجتمع کشت و صنعت رخ داده است.

در ورای این قضایا که هرساله در اندک واحدهای تولیدی لرستان شاهد بروز آن‌ها هستیم، پیمانکار قبلی با اتمام قرارداد جای خود را به پیمانکار جدید داده و کارگران بایستی برای ادامه کار پای قراردادی را امضا کنند که به دنبال آن سابقه چندین ساله‌‌ی آن‌ها پاک خواهد شد، البته قضیه به همین جا ختم نمی‌شود و با توجه به تجربیات تلخی که این سال‌ها در حوزه‌ی کارگری شاهد آن‌ها بوده‌ایم پیش بینی می‌شود تعداد ۲۰۰ نفر کارگر این مجتمع با سیاست‌های غلط در حوزه کارگری و کارفرمایی ابتدا از تحت پوشش حمایتی شرکت خارج شوند و بعد از آن با یک قرارداد کوتاه مدت به استخدام شرکت پیمانکاری درآیند و بعد از مدتی که آب‌ها از آسیاب افتاد این کارگران به صورت روز مزد و حجمی بکار گرفته شوند!

با پیگیری اتفاقات دو روز اخیر در مجتمع کشت و صنعت با یکی از کارگران معترض این مجتمع گفت و گوی کوتاهی داشته‌ایم که صحبت‌های وی عینا در ادامه می‌آید.

اینجانب از پرسنل «مجتمع کشت و صنعت صفا فجر لرستان» هستم که ۴ سال سابقه کار دارم، بنده به اتفاق همکاران خودم در برخی واحدها ۲ روز هست که اعتصاب کرده‌ایم، ما تا الان با خود شرکت قرار داشتیم اما به تازگی شخصی به نام «محمد فرید» (پسر آقای دکتر فرید نماینده اسبق خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی) تحت عنوان شرکت «شفا بهبود سلامت» را به عنوان پیمانکار حقوقی جدید شرکت معرفی کرده‌اند و به ما گفته‌اند که باید با وی قرارداد امضا کنیم که با این اوصاف سابقه چند ساله‌ی ما در این شرکت صفر می‌شود و اگر چند ماه دیگر ما را تسویه کنند حتی بیمه بیکاری نیز به ما تعلق نمی‌گیرد.

متاسفانه سال گذشته هم همین برنامه را برای تعدادی دیگر از همکاران ما در بخش‌های (تاسیسات و…) اجرا کردند ک الان بیمه تکمیلی و خیلی از مزایا قانونی اداره کار از آن‌ها سلب شده وحتی مرخصی استعلاجی بیش‌تر از دو روز برای آن‌ها غیبت و کسر از حقوق محسوب می‌‌شود.

از دیروز به سرویس‌های ایاب و ذهاب دستور داده‌اند که ما را جابجا نکنند و تعداد ۲۰۰ کارگری که خواهان رسیدگی به حق و حقوق‌شان هستند با وسایل شخصی خود در محل کار حاضر می‌شوند.!

حقوق بنده با چهار سال سابقه، سال گذشته به ۴ میلیون تومان هم نمی‌رسید و متاسفانه کارانه و مزایایی هم به ما تعلق نمی‌گیرد.

با توجه به این‌که در رطوبت ۱۰۰ در صد و گرمای ۷۰ درجه کار می‌کنیم سختی کار هم برای ما محاسبه نمی‌شود.

هرچند که پیمانکار جدید فعلا قصد ندارد نیروی جدید جایگزین کند اما قطعا در آینده‌ای نزدیک این اتفاق خواهد افتاد، چرا که همین برنامه را قبلا سر خیلی از نیروهای شرکت پیاده کرده‌اند!

اگه خبرنگاران بتوانند فردا صبح اول وقت با دوربین در محل شرکت حضور داشته باشند و از این اتفاقات عکس و گزارش تهیه کنند خیلی خوب می‌شود.

امیدوارم رسانه‌ها صدای ما را به گوش ناشنوای مسولین برسانند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.