نقش موثر واحدهای تجاری درعبور موفق از پیک بار تابستان
۰۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
شناسه : 3432
1
بررسی‌ها نشان داده مصرف برق درواحدهای تجاری به طور عمده شامل سه بخش روشنایی، سرمایش و برودت متمرکز بوده و با به‌کارگیری اصول مدیریت مصرف می‌توان ضمن حفظ پایداری شبکه برق به کاهش هزینه ها نیر کمک کرد.
ارسال توسط : نویسنده : پرویزفرزین پور

دراین میان در استان‌های گرمسیری سیستم‌های سرمایشی بیشترین مصرف برق را به خود اختصاص می دهند که این شرایط می طلبد بر روی مدیریت ساعت پیک بار این واحدها توجه و نگاهی راهبردی صورت گیرد.

اکنون درکشور نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صنفی فعالیت دارند که نیمی از آن‌ها توزیعی، ۱۷درصد در بخش خدمات فنی، ۱۵ خدمات و ۱۹ درصد تولیدی هستند.

بنابرآمارها بیش از ۷ درصد از برق کشوردر بخش تجاری به مصرف می‌رسد ودراین میان اصناف روشنایی مانند لوستر، اصناف ویترینی که به تعداد زیاد از انواع لامپ و روشنایی استفاده می‌کنند مانند فروشگاه‌های بزرگ، جواهرفروشی‌ها، مراکز عرضه میوه و تره‌بار، بوتیک‌ها و همچنین اصناف یخچالی مانند رستوران‌ها و فروشندگان مواد غذایی بیشترین مصرف برق را دارند.

درعین حال استفاده از سیستم‌های سرمایشی فصل مشترک همه واحدهای صنفی است که عمدتاً نیز سیستم‌های پرمصرفی چون اسپلیت وداکت اسپلیت را شامل می‌شود.

صنعت برق کشور درحالی به استقبال تابستان می‌رود که با ناترازی قابل توجهی میان عرضه و تقاضا رو به روست و وزارت نیرو با به اجرا درآوردن  برنامه‌هایی گسترده در تلاش است تنگناهای موجود را به حداقل رسانده و پایداری شبکه برق را برای تداوم فعالیت‌ها و آسایش مشترکان حفظ کند. ۱۴۰ برنامه‌ای که رویکرد مدیریت صحیح مصرف از شاه بیت‌های آن است و بخش تجاری کشور نیز باید برای حفظ پایداری شبکه سهم خود را در این راستا ادا کند.

اما، راهکارهای کاهش مصرف برق دربخش تجاری چیست و چگونه این بخش می‌تواند نقش خود را در جهت مدیریت مصرف ایفا کرده و ازمنافع آن برای خود نیز که کاهش هزینه‌های ثابت کسب‌وکار خواهد بود، منتفع شود.

راهکارهای کاهش مصرف برق در واحدهای تجاری

استفاده حداکثری ظرفیت مولدهای برق اضطراری موجود در ساعت ۱۱ الی ۱۷ و هماهنگی شرکت های توزیع برق درخصوص نصب کنتور برروی مولدهای اضطراری جهت دریافت سوخت و پاداش همکاری بعد از اتمام طرح .

۲ ـ خاموش نمودن تاسیسات سرمایشی متمرکز فضاهای مشاعی .

۳ ـ کاهش مصرف روشنایی فضاهای داخلی ، محوطه و نمای مراکز تجاری و خودداری از نورپردازی های تزئینی .

۴ ـ تنظیم دمای سیستم سرمایشی واحدهای تجاری حداقل بر روی ۲۵ درجه سانتیگراد .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.