مهمترین وظایف شورای آینده ازنگاه  کارشناس برنامه ریزی شهری
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۴۵
شناسه : 966
21
مدبه - دکترای برنامه ریزی شهری ،ایجاد منابع درآمدی پایدار، شناساندن و معرفی شهرخرم آباد از طرق مختلف(ازجمله انعقاد تفاهم نامه های خواهرخواندگی شهرها)، ایجاد سامانه تلفنی(فعال و موثر) و سایت های اینترنتی برای اخذ و طبقه بندی انتقادات و پیشنهادات شهروندان، ساماندهی نیروی انسانی بر اساس شایستگی و سلامت کار را مهمترین وظایف شورای آینده برشمرد و گفت:ارتقا نقش مردم درمشارکت شهری، تلاش برای هماهنگی ادارات مختلف دخیل در مدیریت شهری، شفافیت درآمد و هزینه‌های شهرداری از جمله مواردی است که باید محور اصلی فعالیت شورای بعدی باشد.
ارسال توسط : نویسنده : بتول صادقی منبع : مدبه

سلیمان میرزاپور درگفت و گوی اختصاصی  بامدبه، درخصوص مهمترین کارهایی که شورای آینده برای حل مشکلات و معضلات شهرخرم آباد باید دنبال کنند اظهارکرد: متاسفانه شهرداری خرم آباد وخیلی دیگر ازشهرداریهای استان درآمد پایداری ندارند و به همین خاطر به فروش زمین و املاک شهرداری روی می آورند بنابراین ایجاد منابع درآمدی پایدارخصوصا با مشارکت بخش خصوصی یکی از کارهایی است  که می بایست انجام شود.

 تلاش برای در آمد زایی

وی با بیان اینکه شهرداری خرم آباد از طریق ایجاد کاربریها و خدمات درآمد زای شهری باید برای در آمد زایی تلاش کند بیان کرد: شهرداری درکنار ایجاد کاربری های عمومی می تواند به دنبال ایجاد کابریهایی هم باشد که علاوه برخدمت  رسانی به شهروندان درآمدی هم برای مدیریت شهری حاصل شود. به طور مثال موزه های شهری که شهرداری می تواند ایجاد کند. پارکها، پارکینگها، شهربازی یا انواع کاربریهایی که شهرداری می تواند از آن طریق درآمد ایجاد نماید. در مواردی هم شهرداریها  می توانند تجهیزات و ماشین آلاتی که خاک می خورند و بدون استفاده مانده اند را به بخش خصوصی اجاره دهند البته  نه بصورت رانت یا ارزان بلکه با نظارت متولیان . به هرروی کاهش هزینه ها و افزایش درآمد درشهرداری از ضروریات است وحتما باید تلاش شود بسیاری ازهزینه ها که ضرورتی  ندارند، کاهش پیدا کند.

 نقش  مردم در مشارکت شهری ارتقا پیدا کند

کارشناس برنامه ریزی شهری می گوید: نقش نخبگان شهری درارتقا توسعه شهری نباید بصورت کلیشه ای و تنها ختم به  جلسات اتاق فکر درشورای شهر و شهرداری باشد که فقط نظر دهند و این نظر دنبال نشود چرا که منجر به دلسردی نخبگان و مردم می شودبلکه باید مشارکت مردم در تصمیم گیریها، حین انجام پروژه، و بعد از اتمام پروژه(نگهداری و اجرا ) جایگاه مشخص داشته باشند به گونه ای که در این راستا همایش هاو میزگردهای منظم برای شناسایی نخبگان خرم آبادی و هم استانی  برگزار گردد.

ایجاد سامانه تلفنی فعال و موثر( و نه صرفا اختصاص یک خط تلفن) و سایت های اینترنتی برای اخذ و طبقه بندی انتقادات و پیشنهادات شهروندان   میرزاپور به بحث  شهر خلاق اشاره کرد و گفت: درشهرداری استرالیا در راستای بحث شهرداری( شهر خلاق)  سایتی طراحی شده که خواسته ها ی مردم بیان ، این خواسته ها طبقه بندی و شهرداری پیگیر خواسته های  منطقی و معقول  می شودکه مطمئنا این کارها  در شهر های ما  هم قابل انجام است.

ساماندهی نیروی انسانی بر اساس شایستگی و سلامت کار

وی اظهار کرد: ساماندهی  نیروی انسانی بر اساس شایستگی و سلامت کار هم از دیگر مواردی است که دراین‌راستا باید سطح دانش کارمندان از طریق برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف ارتقا پیدا کند بگونه ای که  کارگاههای  آموزشی بر تحصیلات دانشگاهی(حین خدمت)  ارجحیت داشته باشد.چون در کارگاهای آموزشی علاوه بر اینکه  بحث های  مورد نیاز مرتبط با  پست و شرح خدمات افراد آموزش داده می شود، سطح توقعات بالا نمی رود اما ارتقائ مقطع تحصیلی کارمندان در حین خدمت موجب می گردد که توقع حقوق بیشتر و جایگاه سازمانی بالاتر داشته باشند و این موضوع می تواند موجب فشار  بر منابع اقتصادی و درآمدی شهرداری  شود.

غربال کردن نیروها هرچند وقت یکبار به معنای اینکه افراد بر حسب شایستگی ساماندهی شوند، این موضوع رغبت در رشد را در بین پرسنل به وجود می آورد. سنجش شایستگی ممکن است به وسیله یک امتحان یا چک لیست ها یی که برای این کار تهیه می شوند مشخص گردد. بنابراین نیروهای مدیریت شهری حتما باید بر اساس تخصص بکار گماشته شوند و در صورت لزوم تخصصینی به آنها اضافه شود، از طرفی  آنها که تخصص ندارند در پست های غیر تخصصی به کار گرفته شوند به شکلی که مجموعه بدنه شهرداری باید کارهای مرتبط با رشته و تخصص و شایستگی خود را انجام دهند. شهرداریهای ما حجم انبوهی از نیروی کار را استخدام کرده که تخصصی ندارند  بگونه ای که شهرداری خرم آباد و بسیاری شهرداریهاریهای دیگر بیشترین در آمدی که دارند اغلب صرف حقوق کسانی می شود  که ممکن است در جایگاه شغلی شان فعالیت مثبتی نداشته باشند.

 تلاش برای هماهنگی  ادارات مختلف دخیل در مدیریت شهری

به گفته میرزاپوریکی از کارهایی که تاکنون کمتر انجام شده و ضرورت دارد که انجام شود، تلاش برای هماهنگی  ادارات مختلف دخیل درمدیریت شهری است. ادارات مختلفی ازجمله آب و فاضلاب، برق، میراث فرهنگی،  فرمانداری، محیط زیست، راه و شهرسازی و به طورکلی استانداری و بسیاری ادارات دیگر درگیر مدیریت شهری هستند و هر کدام بخشی از مدیریت شهری را به عهده دارند  بنابراین  باید به منظور جلوگیری از موازی کاری و هماهنگی ادارات تلاش هایی صورت بگیرد از جمله تلاش برای جلسات منظم بین ادارات مرتبط با شهرداری برای مشورت و حل مشکلات در جاهایی که  اختلاف وجود دارد جاهایی که موازی‌کاری می شود یا بالعکس اگر موردی مغفول مانده است بررسی و برنامه ریزی گردد. اگرشهرداری درتعامل سازنده با استانداری باشد قطعا از طریق جلسات شورای برنامه ریزی  می شود هماهنگی‌های لازم را دربین ادارات مختلف یک شهر یا استان  بوجود آورد، به هر روی همفکری با شورای شهر و فرمانداری جهت پیشبرد اهداف از ضروریات است.

شفافیت درآمد و هزینه‌های شهرداری

کارشناس برنامه ریزی شهری شفافیت درآمد و هزینه‌های شهرداری را نیز حائز اهمیت می داند و می گوید: مردم باید ازطریق سایت یا هر سامانه دیگری که اندیشیده می‌شود حتما  ببینند درآمد شهرداری از کجا و به چه میزان است . البته در قانون‌داریم که شهرداری هر ۶ماه یکبار می بایست به نوعی این کار را انجام دهد و هزینه ها  و در آمدها را به شورای شهر اطلاع دهد و شورای شهر به مردم اطلاع رسانی کند. به همین منظور بسیاری از شهرداری ها معمولا سالنامه های آماری هزینه و درآمد را به منظور شفافیت مالی و جلب اعتماد مردم منتشر می نمایند که این کار جلوی هزینه‌ها و خیلی از بی‌نظمی‌های اقتصادی و حیف‌ومیل شدن اموال بیت‌المال را می‌گیرداز طرفی

نظارت مردم بر امور مالی و مناقصات شهرداری از طریق اعلام در سایت شهرداری یعنی اگر شهرداری سایتی داشته باشد که مناقصات را به‌موقع وکاملاً شفاف  اعلام و تشریفات آن برگزار گردد، به گونه ای که  مردم از این طریق بر موضوع نظارت کنند، می تواند باعث کاهش هزینه شهرداری در انجام پروژه ها شود.

شناساندن و معرفی شهر خرم آباد در قالب تفاهم نامه های  خواهرخواندگی شهرها

دکترمیرزاپور، شناساندن و معرفی شهر خرم آباد درقالب تفاهم نامه هایی  که با سایر شهرهای داخلی و خارجی بسته می شود از جمله تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی شهرها و غیره را در پیشبرد شهر و  کمک  به توسعه آن موثر دانست و گفت: در این راستا اربینت یک فرصت خوب است تا بخش مرکزی و تاریخی شهر خرم‌آباد به دیگر مناطق معرفی گردد.در پروژه اربینت که هدف آن بازآفرینی شهری از طریق راهکارهای ماهیت بنیان است، با همکاری اساتید اروپایی معماری و برنامه ریزی شهری بخشی از شهر خرم آباد مورد مطالعه قرار می گیرد  که این موضوع، علاوه بر ایجاد ارتباط و همفکری در زمینه برنامه ریزی و بهسازی بافت قدیم، موجب شناساندن هر چه بیشتر شهر خرم آباد به دیگر کشورها و مناطق می گردد.

 تقویت نقش فرهنگی اجتماعی شهر خرم آباد

وی ، با اشاره به اینکه خصیصه‌ها و ویژگی‌های فرهنگی شهر خرم‌آباد توسط شهرداری و سایر متولیان مرتبط با مدیریت شهری می‌بایست تقویت شود اظهار داشت: در بسیاری موارد المان‌هایی مطابق  با فرهنگ شهر تولیدشده که می توانند در معرفی شهر و داشته های آن کمک  کند. در شهری چون خرم آباد می بایست در طراحی ها و حتی نامگذاری معابر به مقوله هویت شهری توجه ویژه ای بشوددر این شهرکه با کمبود شدید کاربری دچاریم باید برای بهبود زیرساخت‌های شهری و ایجاد کاربری‌های خدماتی تلاش‌های زیادی انجام ‌گیرد . بسیاری ازمحلات شهری عملاً با کمبود سرانه کاربری عمومی مواجه هستند. درخیلی ازمحلات کاربریهای عمومی از قبیل فضاهای سبز، فرهنگی و ورزشی و… وجود ندارد، بنابراین برحسب نیاز باید سرانه کاربریهای عمومی  افزایش پیدا کند و زیرساخت‌هایی که  در شهر مورد نیاز است بوجود بیاید که بخش زیادی از اینها باید براساس طرح جامع و تفصیلی انجام گیرد.

مصوبات طرح جامع و تفضیلی باید دنبال شود

دکترای برنامه ریزی شهری  با اشاره به اینکه طرح تفضیلی قطعا دارای ایراداتی هست اما، همین مصوبات برای ارتقائ وضعیت کاربری های شهر ی باید دنبال شود می گوید: یکی از مهم‌ترین بحث هایی که در این قرن و در این برهه  به شدت مورد نیاز است، تلاش برای بهره‌گیری از فناوری اطلاعات  وتحقق شهرداری و شهرالکترونیک و تلاش برای  بودجود آوردن زیر ساخت های فناوری اطلاعات  در شهرداری و حرکت به سمت شهرداری و شهر الکترونیک  است که متاسفانه از شاخص های استاندارد آن بسیار دوریم، شاید شهروندان در این زمینه اندکی از برخی ادرات جلوتر هستند، در این زمینه بسیاری از ادارات و سازمانها هنوز بستر الکترونیکی را به وجود نیاورده اند. شهر الکترونیک به معنای این است که خیلی از خدمات مورد نیاز شهرها به‌صورت ۲۴ ساعته و آنلاین قابل انجام باشد، از صدور سند گرفته تا اخذ مجوز و پایان کار و ….، تمام این‌ها باید به‌صورت آنلاین و‌مجازی انجام  شودکه قطعا برای  الکترونیکی کردن شهر خرم آباد ، پیگیری مصوبات طرح‌های جامع و تفصیلی ، ادامه راه  ومواردی که گفته شد نیاز است که  نیروهای متخصص برای برنامه ریزی و اداره امور شهر در شهرداری خرم‌آباد به‌کارگرفته شود واز تصمیمات سلیقه‌ای جلوگیری شود  از دیگر نیازهای این شهربحث محیط‌زیست شهری و توسعه گردشگری و نگهداری از مواریث فرهنگی‌شهری  است که حتما باید مورد قرار بگیرد از طرفی به دنبال شهرسازی یکدست و مشابه دیگر شهرها نباشیم  قطعا برنامه ریزی شهری در خرم آباد متمایز خواهد بوداز سایر شهرها  و این تمایز متفاوت بودن خیلی دارای ارزش است و می تواند هویت شهری را ارتقاء دهد./بتول صادقی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.