فاجعه فرهنگی در لرستان!
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۴۰
شناسه : 1333
1
از آنجا که توسعه فرهنگی را سنگ بنای توسعه پایدارمی‌دانند اما، به جرات می‌توان گفت اهمال کاری مسئولان درراستای تکمیل کتابخانه مرکزی خرم‌آباد یک فاجعه فرهنگی را رقم زده است!چرا که فراتر از اخبارو هیاهوهای رسانه‌ای برخی ازمدیران در راستای سیرطراحی، کلنگ‌زنی واحداث یک پروژه و بیان وعده‌های فراوان، اما این واقعیت‌های پیرامون آن پروژه هست که نماد و نمود واقعی آن وعده‌ها را عینیت می‌بخشد.
ارسال توسط : نویسنده : اکبر بابایی مفرد

اگربگوییم لرستان گورستان پروژه‌های راکد و نیمه تمام است گزاف نگفته‌ایم چرا که سالیان سال است پروژه‌های بسیار زیادی به بهانه توسعه جای جای پیکره‌ی لرستان را زخمی نموده اما، هیچ‌‌وقت دوایی برای درمان زخم‌های ناشی از این سومدیریت‌ها تجویز نشده است.

درصورتی‌که بخواهیم تمامی پروژه‌های اقتصادی و عمرانی نیمه تمام استان لرستان را فاکتور بگیریم اما نمی‌توان از پروژه‌ها ی فرهنگی در استانی که به گواه تاریخ گهواره فرهنگ و تمدن است، چشم پوشی کرد.همانطور که پیش‌تر گفته شد؛ توسعه فرهنگی سنگ بنای توسعه پایدار است، اما متاسفانه کم کاری‌ها در راستای احداث و ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی هیچ نشانی از نگرش‌های خرد و کلان در نیل به اهداف توسعه فرهنگی در دیاری که تشنه‌ی توسعه است، نداشته و ندارند. همان‌گونه که اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی وترویج آن درجامعه ابزار موثری در ارتقای توسعه فرهنگی می‌باشد اما متاسفانه متولیان حوزه فرهنگ در راستای واقعیت بخشیدن به این شعار، شعوری عمل نکرده‌اند تا جایی که همواره پای توسعه در لرستان لنگ می‌زند.

بد نیست بدانید؛ تاریخ کتابخانه بخشی اساسی از تاریخ پیشرفت معنوی و تمدن است، کتابخانه تنها نهاد اجتماعی شناخته شده‌ای است که زمینه کتابخوانی را فراهم و امر مطالعه را ترویج می‌کند و هدف اصلی آن خدمت به اجتماع است.

جمع آوری و نگهداری کتب و دردسترس دانش پژوهان قرار دادن، بزرگ‌ترین خدمت به دانشمندان واجتماع است و کتاب و کتابخانه درشکل دادن به عقاید و افکار مردم نقش مهمی را به عهده دارد.

و اما اکنون با پیدایش رایانه، کتابخانه‌ها دست خوش تغییراتی شگرف گردیده و متحول شده‌اند و هر روز این تغییرات شتاب بیش‌تری به خود می‌گیرد، پس اگر قرار است کتابخانه‌ای در لرستان احداث شود بایستی به بهترین شکل ممکن از تجهیزات و امکانات به روز در طراحی و ساخت آن استفاده گردد.

بدیهی است با وجود پیشرفت‌های سرسام‌آور درحوزه‌های مختلف چشم انداز روشنی ازکتابخانه‌ها پیش روی داریم که درآینده‌ای نزدیک به مراکز تولید اطلاعات تبدیل خواهند شد چرا که قدرت اصلی هرکشور با اهل تحقیق است. آنان هستند که اطلاعات تولید می‌کنند وامروزه آن چه قدرت را به ارمغان می‌آورد اطلاعات است، از اینرو از زاویه‌ای دیگر ما به این اصل آن معتقدیم که کتابخانه مرکز قدرت است.

با این تفاسیر و با توجه به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی فراهم آوری بستری هم‌چون کتابخانه نیاز ضروری جامعه است اما متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های فراوان بسترهای لازم جهت ایجاد این مرکز قدرت درمرکز استان لرستان ۲۰ سال است که به درازا کشیده وپروژه احداث کتابخانه مرکزی خرم‌آباد بعد از گذشت دو دهه رکود هم‌چنان درهاله‌ای از ابهام به سر می‌برد!

این اهمال وکم کاری‌ها درزمینه احداث زیرساخت‌های فرهنگی درلرستان نشان می‌دهد که شالوده‌ی تفکری به نام توسعه اساسا برعدم توانمندی مدیریتی استوار بوده است، لذا تا زمانی که توسعه فرهنگی رقم نخورده باشد نمی‌توان به توسعه پایداردر این دیارتاریخی امیدوار بود!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.