عادی انگاری کرونا / غفلتی تامل برانگیز درشهر
۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
شناسه : 861
6
بتول صادقی، بیش از یکسال است که از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، علی‌رغم اینکه به موجب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی الزامی شده، اما بسیاری از شهروندان هنوز خطر ابتلا به ویروس کرونا را جدی نگرفته و زندگی دربیشتر شهرهای استان انگار به حالت عادی برگشته و استرس و ترس ناشی از مبتلا شدن به کرونا را در ظاهر بسیاری از شهروندان نمی‌توان مشاهده کرد و بیش از نیمی از شهروندان با بی‌توجهی به هشدارها، به این موضوع بی اعتنا هستند.
ارسال توسط : نویسنده : بتول صادقی منبع : مدبه

با وجودی که  طی روزهای گذشته شاهد اوج‌گیری مجدد همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و قرمز شدن وضعیت همه شهرهای استان لرستان  و شیوع کرونا انگلیسی در برخی از مناطق این استان هستیم و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به صورت چشمگیری افزایش یافته، موضوع نگران کننده این است که  عادی انگاری  کرونا  برای  به  امری عادی تبدیل شده است.

محدودیت ها به درستی اجرا نمی شود

هرچند محدویت های کرونایی تا اطلاع ثانوی در خرم آباد تمدید شده  وگروه شغلی شماره چهار شامل برگزاری مراسم مذهبی، اجتماعی و فرهنگی ، باشگاه های ورزشی ، اماکن متبرکه ،همچنین کافه ها، قهوه خانه و چایخانه ها، باغ وحش و شهربازی ها، مراکز تفریحی و گردشگری تعطیل است اما، شهروندان معتقدند که محدویت ها به درستی اجرا نمی شود و اگر قراراست محدویتی باشد باید برای همه از جمله بانکها و همه کسبه ها نه اینکه کسبه  در خانه بماند و بانک چک را به اجرا بگذارد.

با این روند تختی برای بستری شدن مبتلایان به کرونا نخواهیم داشت

این درحالی است که فرماندار خرم آباد با ابراز نگرانی از این وضعیت می گوید: با توجه به اوج این آلودگی و جولان ویروس آمار بیش از این خواهد بود و اکنون ظرفیت مراکز درمانی و بیمارستانی پر است و اگر این روند ادامه داشته باشد تختی برای بستری شدن مبتلایان به کرونا نخواهیم داشت.

جعفر طولابی  تصریح کرد: انتظار داریم همه دستگاه ها با تمام ظرفیت و توانی که دارند مصوبات دستگاه های مربوطه را اجرایی کنند، اکنون چون طبق ستاد استانی و ملی  کرونا فعالیت های آموزشی ممنوع است، نباید یک آموزشگاه یا مرکز آموزشی باز باشد و تمام فعالیت آنها غیرحضوری است و تعطیل هستند. گروه های نظارتی این مراکز را تحت نظارت دارند و اگر رعایت نکنند باید پلمب شوند و بدون هیچ اغماضی اگر دستورالعمل ها توسط مدیران رعایت نشود، این افراد به ستاد کرونای استان و ستاد تخلفات اداری معرفی می شوند و با مدیر خاطی برخورد قانونی شود و تا مرز عزل کردن مدیران موضوع پیگیری خواهد شد.

وی افزود: در حوزه بازار و کسبه هم اداره صنعت و معدن، اتاق اصناف، اتحادیه صنفی، بهداشت، اماکن و تعزیرات حکومتی باید اکیپ ها را فعال کنند تا در سطح واحدها پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

طولابی ادامه داد: خوشبختانه شهرستان خرم آباد هنوز به نقطه بحرانی نرسیده است اما اگر به این مرحله برسیم، به طور قطع باید همه پاساژها و فروشگاه ها به غیر از موادغذایی تعطیل شود چون این موضوع براساس دستورالعمل ستاد ملی کروناست.

وی خاطرنشان کرد: اکنون چهار شهرستان دورود، الیگودرز، کوهدشت و پلدختر که به مرحله بحرانی رسیده اند، براساس مصوبات ستاد کرونا بایستی همه واحدها را تعطیل کنند، ما هم ممکن است به این نقطه برسیم که امیدواریم به این مرحله نرسیم و تنها راه این است که بایستی پروتکل ها رعایت شود.

سرایت پذیری بسیار زیاد تفاوت عمده کرونای انگلیسی با انواع قبلی ویروس

تفاوت‌های عمده ویروس کرونای انگلیسی با انواع قبلی ویروس کرونا، سرایت‌پذیری بسیار زیاد آن است چراکه به راحتی منتقل می‌شود، حال اگرتصور کنیم بدون ماسک دقایقی درمحیط بسته و فضای کم تاکسی بنشینیم و مسیری را طی کنیم بعد از چند روز چه عواقبی در انتظارمان خواهد بود؟

جولان کرونا  در شهر اما، سهل انگاری و بی توجهی

درحالی است که براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی لرستان همه ۱۱ شهرستان لرستان دروضعیت قرمز کرونایی قرار  دارند  وحال   بیماران کرونایی هم در مراکز درمانی بستری هستند وخیم است اما، سهل انگاریها و بی توجهی های شهروندان  با وجود اعمال محدویت ها منجر به افزایش شمار بیماران و فوتی های کرونا شده است

هر چند ادامه دار شدن این موضوع همه ما را خسته  و کلافه کرده است اما، واقعیت امراین است که نقش شهروندان در قطع زنجیره انتقال کرونا موثر است و رعایت پروتکل های بهداشتی و بهداشت فردی و توجه به هشدارها بسیار مهم است و می تواند  از خطرتانی که جان همشهریان را تهدید می کند بکاهد . پس با رعایت کردن برای ریشه کنی این ویروس بی رحم در کنار کادر درمان  تلاش کنیم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.