در معرفی بزرگان کم کار کرده‌ایم، و راه درازی در پیش داریم!
۰۷ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۳۵
شناسه : 1002
10
هنرمند باقی مانده از سبک های مهجور موسیقایی مدبه،درسال 1330درمحله درب دلاکان بدنیا آمد.وی که فرزند عزیزاله فیروزی ازشاگردان ارشد زنده یاد استاد پیرولی کریمی ازطایفه چاغروند وازمادرازطایفه فیضیان است کمانچه را از زنده یاد پدرش عزیزاله فیروزی آموخت.
ارسال توسط :

نبی فیروزی استاد وپیشکسوت موسیقی لرستان معتقد است: که مدیون زحمات پدرش واستاد پیرولی می باشد در سال ۱۳۶۰ این استاد وارد کردستان شد و با خوانندگانی ازجمله یداله محمدی عثمان بوکانی، صید الرشید، محمد ماملی، توفیق رضایی  باهماهنگی بایزی با استاد رزازی، نوری احمدی واسماعیل خان مسقطی صادق ماراوی ومنصورمحمدی، نادرحشمتی، استاد فرجپوری ،شجاع پور وچووشی آشنا شد وحدود ۱۸ کاست را در کردستان در کارنامه هنری خود جای داده است.

استاد فیروزی درسال  ۷۲ و ۷۴  درجشنوارهای هفته دفاع مقدس شرکت و تقدیر نامهای زیادی دریافت نمود و درسال ۸۰ نیز ۴۶  تراک تصویری با خوانندگان خرسندی زنده یاد علیرضا هادی نیا و مهران فیروزی اجرا نمود.

سال ۴۷ نبی فیروزی بدعوت استاد فرهیخته زنده یاد حمید ایزد پناه وارد فرهنگ وهنر فرمانداری کل خرم آباد می شود و به مدت سه سال با زنده یاد رضا سقایی ، حشمت اله رشیدی ، محمد مدبر وبهمن اسکینی فعالیت هنری داشت تا اینکه با زنده یاد رضا سقایی عازم تهران  می شود و مدت دوماه در تهران به فعالیت هنری و اجرای برنامه در افق طلایی و تاتردهقان، می پردازد و در آنجا   با  همراه با اساتید تهرانی  همکاری  هنری را ادامه می دهد  اما، استاد سقایی که دلتنگ شهر و دیار خود می شود به خرم آباد بر می گردد.

تبدیل نت کلاسیک به فارسی

استاد فیروزی در سال۶۵ آموزش موسیقی فولکوریک لری را بصورت کلاسیک در لرستان شروع نمود در ابتدای  آموزش هنرجویان علاقه زیادی به موسیقی محلی داشتند اما، استاد نحوه آموز را تغیر و نت کلاسیک را بفارسی تبدیل و بعد از آن ۳۴ سال به آموزش خصوصی در استان و شهرهایی چون خرم آباد، الشتر، پلدختر، نور آباد و دره شهر پرداخت  به گونه ای که حدود ۳۶۰۰ هنرمند را در سنین مختلف که  هم  اکنون  از نوازندگان خوب استان می باشند  آموزش داد  و دراین راه واقعا موفق شد برای این هنرمند دلسوز لرستانی سلامتی و موفقیعت بیشتری رو از درگاه خدای بزرگ برایش خواهانیم.

درسالهای ۷۰ تا ۷۴ مسئول موسیقی بنیاد جانبازان اقای سید سیف زاده  بود و استاد نبی فیروزی سرپرست گروه ،خوانندگان ضرغام طهماسبی و حجت احمدوند واستاد مهندس صارمی نوازنده کمانچه استاد منوچهر رحمتی نوازنده سنتور و دف شهرام صارمی ونوازنده تار زنده یاد بهروز رشنو گروه رو تشکیل داده بودن حاصل این چهار سال دو کاست بنام کبوتر اهنگساز، مهندس صارمی و خواننده ضرغام طهماسبی و کاست شعله عشق اهنگساز استاد نبی فیروزی باهماهنگی  شرکت اوای لرستان به سرپرستی اقای حسین سپهوند معروف به سوری در استدیو پاپ تهران اجرا گردید ونوازنده تنبک زندیاد استاد زلفی بنیادی و دف زنده یاد علی ایوانی صدابردار استاد کلهر اجرا گردید.

ازسال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۷۴ نبی فیروزی گروه تشکیل داده و برای جانبازان به مدت چهار سال فعالیت هنری داشته  و سرپرست گروه بود خوانندها ضرغام طهما سبی و حجت احمد وند بودند.

کارنامه هنری استاد فیروزی

هنگسازی کاست قافله گل با صدای سیف الدین آشتیانی،آهنگسازی شعله عشق  باخوانندگی حجت احدوند، کاست گلزاران نوازنده نبی فیروزی ونوازنده فرج علیپور، خواننده زنده یاد مجید احمدی،  کاست شعله عشق اهنگساز نبی فیروزی، کاست نسیم سحر یاد واره زنده یاد سقایی و آهنگساز مهندس صارمی، تصنیف شاداماد نبی فیروزی،  کاست رقص محلی فولکوریک لری بداهه نوازی نبی فیروزی، کاست حرف دل فرج علیپور و نبی فیروزی به  خوانندگی غلامرضا سبزعلی، کاست کبوتر اهنگساز مهندس صارمی هم نواز نبی فیروزی خواننده ضرغام طهماسبی و ۴۶ تراک سی دی تصویری با خواننده محمدعلی خرسندی و مهران فیروزی و زنده یاد علیرضا هادی نیا.  از جمله فعالیتهای است که  نبی فیروزی در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

فعالیت هنری در بستر مجازی/ پک ۶۰ اهنگ فلکوریک لری

استاد پیشکسوت لرستانی که ۳۶ سال زحمات بسیار زیادی برای فرهنگ وهنر لرستان کشیده است با وجود ویروس کرونا در فضای مجازی به فعالیت خود ادامه داد و به پیشنهاد هم استانیها و استانهای دیگر پک ۶۰ اهنگ فلکوریک لری رو برای آقایان  وبانوان آماده کرده است وحدود دویست اهنگ لری وکوردی و فارسی را  براحتی سلفژ می کند که از عهده هر استادی خارج است.

از دست اندرکاران فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی انتظار می رود  استاد فیروزی  پیشکسوت موسیقی لرستان را در دایره توجهات خود قرار دهند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.