بکارگیری راهکارهای نوین در مزارع لرستان توسط کشاورزان پیشرو
۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
شناسه : 2183
4
افزایش جمعیت درسراسرجهان به سرعت درحال افزایش است وتولید محصولات کشاورزی ضرورتی انکار ناپذیراما، واقعیت این است که استفاده ازروش های سنتی کشاورزی با توجه به اینکه تولید بسیارکمی دارد جوابگوی این حجم تقاضا نیست وباید به سمت کشاورزی مدرن پیش رفت و برای گذار ازروند سنتی به مدرن ایجاد تحولات بنیادین ضرورت دارد.
ارسال توسط : نویسنده : بتول صادقی منبع : مدبه

واما انتقال یافته های علمی وفناوریهای نوین به مزارع ازجمله بهره وری درمصرف آب و نهاده های کشاورزی امروزه مزارع هوشمند وکشاورزان پیشرو را بوجود آورده است استان لرستان هم یکی از استانهایی است که  با حمایت های سازمان جهاد کشاوزی، کارشناسان و استقبال خود کشاورزان در این مسیر گام برداشته است به گونه ای که امروزه شاهد کشاورزان پیشرو و کشاورزی هوشمند دراکثر شهرهای استان هستیم.

یکی ازاین کشاورزن پیشروکریم نادری سگوند است که توانسته است درراستای  الگوی  کشت  اقدام به  کاشت دانش بنیان بذرگندم مادری درسطح ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی خود در روستای قلعه نو  کارخانه حکیم بروجرد نماید.

دراین راستا  به مناسبت روز مزرعه بازدید ترویجی درراستای الگوی کشت از مزارع ۳۰ هکتاری کلزا و ۱۰ هکتاری یونجه کریم نادری انجام  شد که به گفته رئیس  سازمان جهاد کشاوری لرستان انتقال تجربیات کشاورزان پیشرو به سایرکشاورزان و ترویج کشاورزی اقتصادی هدف این بازدید بود که  نقش مهمی در آگاهی و انتقال تجربیات کشاورزان موفق درجهت  افزایش تولید دراستان را بدنبال خواهد داشت.

مدیریت و اقتصاد آب مورد توجه قرار گیرد

نماینده مردم بروجرد و اشترینان درمجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه به یک جهش و تحول درحوزه  کشاورزی و الگوی کشت نیاز داریم گفت: امروزه  ما شاهد کشاورزان توانمند و پیشرویی هستیم  که  فعل توانستن را در مزارع بکار گرفته اند  اما، مهمترین دغدغه آنها مدیریت منابع آب که لازمه کشاورزی است را دارند که  با وجود بارش‌های مناسب متاسفانه زیرساخت‌هایی مانند ساخت سد برای ذخیره سازی آب در استان فراهم نیست.

فاطمه مقصودی با اشاره به ابلاغ الگوی کشت،اظهار کرد :درحالی که باید برای امنیت غذایی تلاش کنیم، متاسفانه زمین‌های درجه یک کشاورزی و باغات ما را تغییر کاربری به ساختمان‌های بلند تبدیل می‌کند اما ،هیچ نظارتی وجود ندارد.

وی  از کشاورزی به عنوان یک  پتانسیل  در شهر بروجرد یاد کرد و گفت: سرمایه اصلی کشاورز که همان  آب و خاک  است در شهرستان و استان اما، مهم مدیریت و اقتصاد آب است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 کشت گندم و جو آبی در لرستان تحت پوشش کامل قرارداد کشاورزی قرار می‌گیرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان  هم در این مراسم  از حمایت های این سازمان برای کشاورزان  گفت وافزود: در همین راستا امسال صد در صد کشت گندم و جو آبی تحت پوشش کشاورزی قراردادی  خواهد بود.

سید عماد شاهرخی با بیان اینکه دانش وترویج دوبال تحول وجهش دربخش کشاورزی محسوب می‌شود، اظهارکرد:ما اگربخواهیم کشاورزی را از معیشتی به سمت اقتصادی پیش ببریم باید ضریب دانش فنی را در این بخش افزایش دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ما اگر بخواهیم در بخش کشاورزی جهش ایجاد کنیم باید در بودجه این بخش ویژه دیده شود.

شاهرخی با بیان اینکه باید به کشاورزی قراردادی حرکت کنیم، عنوان کرد: در همین راستا امسال صد در صد کشت گندم و جو آبی تحت پوشش کشاورزی قراردادی است.

وی خاطرنشان کرد: چشم‌انداز بخش کشاورزی کشور درافق ۱۴۰۴ و درراستای اجرای الگوی کشت افزایش تولید محصولات کشاورزی از ۱۲۵ میلیون تن به ۱۵۰ میلیون تن است، همچنین قرار است ضریب دانش فنی به دو برابر افزایش پیدا کند.

اصلاح روش ها  لرستان را در مسیر توسعه قرار می دهد

معاون اقتصادی استانداراصلی ترین وظیفه جهاد کشاورزی  را آموزش و تحقیقات ذکر کرد و گفت: در این صورت است که بهره‌وری و راندمان محصولات کشاورزی افزایش پیدا می‌کند.

سیروس ابراهیمی افزود: با وجود ظرفیت درحوزه کشاورزی متاسفانه بهره‌وری پایین است که علت آن بی توجهی به موضوع آموزش است، موضوعی که باید مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری لرستان گفت: واقعیت این است که روش‌ها باید اصلاح شود تا استان از مسیر توسعه عقب نیفتد.

ابراهیمی بیان کرد: ما، درحوزه آموزش خیلی مسئله داریم علتش هم این است که سواد نداریم و کنار هم نیستیم.

وی تاکید کرد: امروز دنیا در سایه آموزش به این پیشرفت و توسعه رسیده است، بنابراین باید روی این موضوع برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: حرکت‌ها و خیزی در جهاد کشاورزی استان برداشته شده است، اما نباید به این میزان بسنده کرد.

کشاورزان پیشرو چه دغدغه ای دارند ؟

درپایان این مراسم ازکشاورزان نمونه و پیشرو استان تجلیل   شد  اما این کشاورزان برای گام برداشتن در این مسیر  چه دغدغه ای دارند؟

اکبر میرزایی گراوند از کشاورزان شهرستان کوهدشت است که با توجه به الگوی کشت و کمبود آب تغییر الگوی کشت داده و به کشت های پایزه از جمله نخود پایه بلند، کلزا، چغندر پائیزه روآورده است.

وی که ۲۶ عنوان کشاورز ملی و نمونه استانی و کشوری را در کارنامه خود دارد  می گوید دارای ۵۲ هکتار زمین یکپارچه با سیستم آبیاری بارانی بوده که با توجه به بحران آب این روش را به نوار تیپ تغییر داده است.

وی می گوید: دولت می تواند با نظارت بر کاشت ، داشت ، فروش و خرید بذرهای پرورشی از کشاورزان حمایت کند.

*رحیم یاراحمدی دیگر کشاورز پیشرو بروجرد  هم نبود امنیت را دغدغه خود می داند و می گوید: به منظور مصرف بهینه آب بایداز روش تیپ که میزان مصرف آب در قسمت زراعت را تا ۱۵ درصد پایین می آورد استفاده کرد اما نگرانی ما گران شدن نوارهای تیپ است که دولت می تواند به منظورصرفه جویی درمصرف آب  و تشویق کشاورزان درصرفه جویی آب تلاش کند تا نوارهای تیپ با قیمتارزانتری در اختیار کشاورز قرار گیرد .

* هوشنگ هوشمند هم ازکشاورزان پیشرو بروجرد است  که می گوید:  حقیقت این است که ما کشاورزی را بصورت نوین خواهانیم ولی کشاورزی نوین ابزار نوین و حمایت مالی دولت را برای ادامه کار می طلبد تا خلاء ۵۰ ساله این بخش برطرف شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.