استقلال وکیل ، حق ملت است
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
شناسه : 1678
7
رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان در آئین تحلیف 59 نفر ازکارآموزان وکالت پایه یک کانون وکلا مطرح کرد: گزارش امیرحسین شکوری: بمناسبت فرا رسیدن شصت ونهمین سالروزاستقلال کانون وکلای دادگستری وروز وکیل مدافع آئین تحلیف59 نفرکارآموز وکالت سال 1400کانون وکلاي دادگستري لرستان که به رداي شريف وکالت پايه يک دادگستري نائل گرديده اند با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور دکتر محمد حسین حجاریان پیشکسوت و«بنیانگذار دانشکده حقوق ونخستین وکیل دادگستری در لرستان»، دکترفیروز احمدی رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان وسایراعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری لرستان درمحل سالن آمفی‌تئاتر دکترحجاریان ساختمان کانون وکلای دادگستری لرستان برگزار شد.
ارسال توسط : نویسنده : امیر حسین شکوری

راست و پاک باشید، قرآن و نهج البلاغه بخوانید

دراین مراسم که امسال همچون یکی دوسال گذشته بدلیل شیوع ویروس کرونا ، تنها با حضورکارآموزانی که موفق به اخذ پروانه پایه یکم وکالت شده اند انجام گردید،ابتدا دکتر محمد حسین حجاریان مهمان ویژه این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن این روز فرخنده گفت: شغل وکالت از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است که به تبع آن، نیاز به ادای سوگند در این  حرفه است.

بنیانگذار دانشکده حقوق درلرستان افزود: امروز سوگند یاد می‌کنید و اهمیت این شغل برای شما چند برابر می شود، البته نباید فکر کنید که با تحلیف کار شما در تحلیل قواعد حقوقی تمام شده است بلکه شما باید بتوانید مجری قانون باشید و به خوبی از قانون دفاع کنید و تفسیر قانون را بدانید.

بزرگ مرد وکلای لرستان عنوان داشت: وکالت تنها یک کار قضایی نیست اخلاق بالاتر از قضاوت و تقوا بالا تر از قضاوت است.فقط خداوند را فراموش نکنند ما همگی همکار خدا هستیم،خداوند بهترین وکیل است،مواظب باشید شان همکارتان را پائین نیاورید و خداوند به شما افتخار داده که همکار او شوید مواظب باشید ،آبروی خدارا نبرید.

وی خطاب به وکلای جوان گفت: آقایان وخواهرانی که امروز سوگند خورده اید که درمقابل حق دفاع کنید  مواظب باشیدتصوراتی که در ذهنتان هم هست نوشته می شود پس امانت و صداقت و ادب را حفظ کنید زیرا تمام اعمال ما در روز قیامت پیش روی ماست.

پیشکسوت وکلای لرستان اظهارداشت: هرکدام از شما می توانید سرنوشت یک مملکت را تغیبر دهید همچون گاندی وکیل دادگستری بود که هندوستان یک میلیاردو ۳۰۰ میلیون نفری را از زیر یوغ استعمار انگلیس بیرون‌کشید.

حجاریان بابیان این نکته که آقایان وخواهران همکار احترام خدا را داشته باشیداحترام خود و جامعه وکلا را داشته باشید تصریح کرد: مواظب باشید دعاوی ناحق راقبول نکنیدپولی که دریافت می کنید باطل است، دعاوی را قبول نکنیدکه حقی را ناحق و یا ناحقی راحق کنید.

وی ادامه داد : راست و پاک باشید قرآن و نهج البلاغه رابخوانید.اشعار قدیم وجدید را مطالعه کنید ادبیات خود راقوی کنیدلابحه و دادخواست که می ینویسید غلط ننویسید.درنوشتن دادخواست با وکلای سرپرستتان مشورت کنید.

بزرگ مرد وکلای لرستان بیان کرد: همیشه این را گفته ام که ۲چیز در دادگستری خیلی مهم است یکی نوشتن دادخواست و دیگری صدور حکم در دادگستری،دادخواست را یک شبه ننویسبد چند روز آنرا بخوانید دفاع طرف مقابل را به ذهن بیاورید اگر وجدانتان خوب قانع شد با سرپرستتان مشورت کنید بعد آنرا ارائه دهید.

حجاریان خاطرنشان کرد: اگر چند بار محکوم شوید از کار دادگستری مایوس می شوید.اگر وکیلی معروف به ناراستی شد دیگر راست باورش ندارند.وبلعکس اگر معروف به راستی شدید هر روز درجیبتان پول حلال می آید.ابن نصیحت من به شماست که اگر آدم خوب وعادل وباسواد باشید خداوند و جامعه به شما کمک می کند.

پیشکسوت وکلای لرستان درپایان خطاب به کار آموزان پایه یکم جدید کانون وکلای لرستان عنوان داشت: این پروانه های وکالت مبارکتان باشد و امیدوارم به خوبی از این پروانه ها استفاده کنید به مردانگی استفاده وخدای ناکرده حقی به گردنتان نیاید.

طی دو سال اخیربا ناملایمات و نا مهربانی هایی مواجه بوده ایم

در ادامه این مراسم رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان طی سخنانی ضمن تبریک فرا رسیدن شصت و پنجمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل گفت: استقلال وکیل از چنان اهمیتی برخوردار است که موضوع قانونگذاری قرار گرفته است و همانگونه که در قانون تصریح به استقلال قاضی و قوه قضائیه شده است ، استقلال نهاد وکالت و وکیل دادگستری نیز به رسمیت شناخته شده است و این استقلال یک اصل بنیادی و اساسی است و مفهوم این استقلال این است که وکیل در مقام دفاع از حق جزء تبعیت از قانون تابع هیچ شخصی نخواهد بود .

فیروز احمدی تصریح کرد: استقلال وکیل و قاضی از لوازم اجرای عدالت هستند و دفاع از حق و رفع ظلم و حاکمیت قانون در فرایند دادرسی بدون آن میسر نیست .

وی عنوان داشت: وکیل دادگستری باید در نهایت دقت و مراقبت و با معیار حاکمیت قانون به عنوان یک دستاورد مهم بشری و با تمسک به علم و اخلاق حرفه ای و امانتداری وظیفه خود را عمل نماید.

وی ادامه داد : شما عزیزان که دوره کارآموزی را با موفقیت به اتمام رسانیده اید و از امروز به عنوان وکیل پایه یک دادگستری در جایگاه و مقام شامخ وکالت از حق دفاع می کنید در کنار این وظیفه تکلیف مهمتری بر عهده دارید وآن وظیفه ی صنفی است مراقبت از نهاد وکالت و استقلال وکیل اهمیتش کمتر از دفاع از حق نمی باشد چرا که بدون آن دفاع از مظلوم و احقاق حق ممکن است عملی نگردد.

رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان اضافه کرد : طی دو سال اخیر با ناملایمات و نامهربانی هایی مواجه بوده ایم که جامعه وکالت به خوبی و با شجاعت ، ایثار و فداکاری تا جائیکه می توانست مدیریت نمود ، البته در برخی موارد علیرغم تلاش فراوان کماکان گرفتار تصمیمات آسیب زا هستیم  به عنوان نمونه طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح و در نهایت تصویب شد که حسب بررسی های کارشناسی بعمل آمده متقاضیان این شغل با نمرات کمتر از ۱۰ در آزمون وکالت قبول می شوند. سوال ما از طراحان طرح این بودچگونه ممکن است شخصی که با معیارهای علمی و استانداردهای آموزشی مردود است می تواند عهده دار امر پیچیده و تخصصی دفاع از موکل خود در فرایند دادرسی باشد.

البته مبنای این اشکال شاید آن باشد که طرح مذکور در کمیسیون غیر مرتبط مورد رسیدگی قرار گرفت وکمیسیون مربوطه موضوع را با نگاه اقتصادی توجیه نمود. یکی دیگر از اشکالات طرح تلقی وکالت بعنوان کسب و کار بود واضح است که این تلقی نادرست می باشد.

احمدی افزود: شغل وکیل دفاع از حق است نه کسب و کار و موید این مطلب آن است که اگر موکل قادر به پرداخت حق الوکاله نباشد باز هم از وکیل برخوردار است و حسب مورد وکیل تسخیری و معاضدتی در اختیار او قرار می گیرد، وکلای شریف در این موارد بدون دریافت حق الوکاله فرایند سخت و طاقت فرسا و زمان بر دفاع از چنین اشخاصی را به عنوان وظیفه خود تا پایان دادرسی ادامه می دهند و این از افتخارات شغل وکالت است چرا که هیچ شغلی از چنین وضعیتی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: طرح مذکور بخش عمده اش راجع به بانکها و شرکت های بیمه و موسسات اقتصادی بود که طبیعاتاً ماهیت کسب و کار دارند منتها  این بخش از طرح که بیشترین اهداف طرح را تامین می نمود با ایراد شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه و شورای نگهبان با پذیرش ایراد این قسمت تایید ننمودو مصوبه را به مجلس اعاده داد. بخش دیگر طرح مربوط به قضات کارشناسان حقوقی ادارات دولتی بود اگرچه نهاد وکالت با اعطای پروانه به قضات بازنشسته موافق است به دلیل اینکه از منظر نهاد وکالت هدف از این شغل دفاع از حق است و قضات بازنشسته به خوبی قادر به ایفای این وظیفه هستند لکن این بخش از طرح نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و مجلس از نظر خود برگشت.

رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان گفت: از طرح یاد شده بخش بانکها وبیمه ها و موسسات کلان اقتصادی به یک جهت و بخش قضات و کارشناسان حقوقی به جهت دیگر خارج شدند و تنها وکلا و سردفتران اساساً طرح از این حیث اشکال بنیادی داشت و در آینده خواهید دید چه لطماتی به حقوق مردم وارد خواهد شد مورد تصویب قرار گرفت و ما گلگی مان از نمایندگان مجلس که سوگند خورده اند از حقوق ملت دفاع کنند از این جهت است، امیدواریم این نمایندگان در آینده گرفتار وکلایی که با نمره مردودی در شغل شریف وکالت پذیرفته شده اند نگردند که نتوانند از آنها دفاع کنند و حق آنان تضییع گردد.

احمدی خاطر نشان کرد : در فرایند دادرسی نقش وکلای دادگستری کمتر از نقش مراجع قضایی نیست در دعوایی که وکیل در آن دخالت دارد طرح دعوی، دفاع از دعوا، جمع آوری دلایل بخشی از وظایف وکیل است که مجموع اقدامات وکیل در طول دادرسی سهم عمده ای از احقاق حق و دفاع از آن را به خود اختصاص می دهد و ما وکلای دادگستری خواه نقش مان دیده شود یا نه، بایستی آنرا کیفی تر و گسترده تر انجا دهیم چرا که هدف ما حاکمیت قانون واجرای عدالت است نه دیده شدند.

وی در پایان تصریح کرد جای وکلای دادگستری عضو کانون در جشن استقلال نهاد وکالت خالی است، هیات مدیره مشتاق بود که این مراسم با حضور همه وکلا برگزار شود اما متاسفانه در سه سال گذشته شرایط کرونا مانع از آن شده است ، امیدواریم این بیماری ریشه کن شود و در اولین فرصت با حضور همه عزیزان مراسم جشن این روز بزرگ و فرخنده را برگزارکنیم .

وکیل مستقل جزوه حقوق ملت است

درحاشیه مراسم شصت ونهمین سالروزاستقلال کانون وکلای دادگستری وروز وکیل مدافع وهمچنین آئین تحلیف۵۹  نفرکارآموز وکالت سال ۱۴۰۰کانون وکلاي دادگستري لرستان نایب رئیس کانون وکلای لرستان گفت : قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان قانون مادر است به  این معنا که سایر قوانین از آن ناشی و تمام قوانین باید با آن مطابقت داده شود و فلسفه وجود شورای نگهبان قانون اساسی تطبیق قوانین با قانون اساسی است‌.

محسن ملکشاهی افزود: در قانون اساسی حقوق ملت در فصل سوم پیش بینی شده است و از جمله مواردی که در این فصل تحت عنوان اصول  قانون اساسی آمده است و به عنوان حقوق ملت قانون نگاری شده است اصل  ۳۵ قانون اساسی یعنی حق داشتن وکیل مستقل است و تا آنجا که ملت در حق داشتن وکیل محق بوده اندکه جزئی از قانون اساسی است و اصلی از اصول قانون اساسی می‌باشد و کمتر شغلی وجود دارد که جزء اصول مصرح در قانون اساسی ذکر شده باشد.

وی ادامه داد: فلذا وقتی داشتن حق وکیل در فصل مربوط به حقوق ملت ذکر شده است پس داشتن وکیل مستقل جزء حقوق ملت است و هیچ حاکمیتی حق دست درازی با آن و وابسته کردن به خود را ندارند و اگر چیزی جز این بود  می بایست در فصول دیگر مانند فصل پنجم قانون اساسی مربوط به حق حاکمیت ذکر می‌شد و یا در سایر فصول دیگر مانند فصل یازدهم مربوط به اصول قوه قضاییه و اختیارات ریاست محترم قوه قضائیه ذکر می گردید، مستفاد از قانون اساسی ما به عنوان قانون مادر داشتن وکیل مستقل  جزء حقوق ملت است و اما این استقلال به این معنا نیست که استقلال در مقابل قانون یا در مقابل حاکمیت باشد بلکه وکیل تابع ومطیع وفرمانبردار قانون است و خود را از  دایره حاکمیت خارج نمی داند اما در دفاع از موکل مستقل و زیر نظر حاکمیت نباید باشدو دغدغه عواقب بعد از دفاع را نداشته باشد.

وکیل مستقل از شرایط و لوازم یک دفاع عادلانه است که باید  حاکمیت و قوه عدلیه ما به حاکمیت قانون آنرا محترم بشمارند.

استقلال کانون های وکلا و وکیل مستقل  ضرورتی انکار ناپدیر است

در هفتم اسفند ماه سال ۱۳۳۱ در زمان نخست وزیری دکتر مصدق لایحه استقلال کانون وکلا به تصویب مجلس آن زمان رسیدو هر ساله کانون وکلا این روز را ارج نهاده و بر لزوم استقلال کانون وکلا به عنوان یک نهاد صنفی و بر رسالت آنکه احقاق حق و دفاع از آزادی شهروندان است تاکید می نماید.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری لرستان هم دراین مراسم ضمن بیان این مطلب افزود :حق بر دادرسی از حقوق بنیادین شهروندان است، تضمین این حق و تحقق آن بدون استقلال وکیل دادگستری و کانون وکلای دادگستری مستقل ممکن و میسر نیست.

یوسف رضایی مفرد گفت:  استقلال کانون وکلا مهمترین مسئله ای است که در امر دفاع از دعاوی دردادگستری اهمیت دارد و مرتبط با حقوق شهروندی وآزادی های اساسی شهروندان است.  وی عنوان داشت: استقلال کانون های وکلا و وکلای دادگستری ضرورتی انکار ناپذیر است بر همین اساس خط قرمز کانون وکلا استقلال آنهاست، مقصود از استقلال به معنای خود مختار بودن نیست بلکه بدین معناست که امور صنفی وکلای دادگستری بوسیله وکلا و از طریق کانون وکلا صورت بگیرد، از طرفی استقلال این نهاد دیرینه همواره مورد هجمه بوده و همواره کانون های وکلا در مقابل این هجمه ها ایستادگی و مقاومت نموده اند بنابراین هرگونه اقدام قانونگذاری و قضایی و اجرایی بایستی در راستای حفظ و تقویت استقلال کانون های وکلا صورت بگیرد.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری لرستان تصریح کرد:کانون وکلا در طول تاریخ همواره قانون مدار ، تاثیر گذار و منشا تحول بوده، بگونه ای که به عنوان یک نهاد مدنی هر ساله اشتغال پایدار، ثابت و بدون هزینه برای کشور ایجاد می کند علاوه براین به عنوان یک نهاد صنفی ملی مستقل نسبت به پذیرش، جذب و تربیت  وکیل، اداره جامعه وکالت، ارائه خدمات حقوقی و مشاوره ای  رایگان از قبیل وکیل معاضدتی و تسخیری در کشور و رسیدگی به تخلفات انتظامی وکلا اقدام می نماید.

نهاد وکالت یک نهاد، ریشه دار مستحکم است

درحاشیه این مراسم عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری لرستان گفت: امروز همزمان با جشن استقلال نهاد وکالت که حقیقتا روز مبارکی است، تعداد ۵۹ نفر از کارآموزان وکالت سوگند وکالت یاد نمودند. سوگند یاد نمودند که همواره از حق دفاع کنند قسم خوردند جز احقاق حق هدفی نداشته باشند. با ادای سوگند متعهد شدند که در مسیر اجرای عدالت و حاکمیت قانون حرکت کنند. خود را موظف و ملتزم نمودند که از مظلومین و کسانی که حقشان تضییع شده است دفاع کنند لذا چنین اشخاصی و با این رویکرد شغلی مورد نیاز جامعه است چون حقوق افراد جامعه همواره در معرض آسیب است و باید اشخاصی باشند که از این حقوق دفاع کنند.

کیانوش هادی پور افزود: در نهاد وکالت هرجا فردی امکان مالی پرداخت حق الوکاله نداشته باشد وکیل بدون اینکه حق الوکاله از او بگیرد به دفاع از او می پردازد، بنابراین طرح مسائلی که شغل وکالت را کسب و کار تلقی می‌کنند یا ناآگاه از ماهیت و اهداف و خصوصیات این شغل هستند یا تعمدا و خلاف انصاف چنین موضوعاتی را مطرح می نمایند. البته نهاد وکالت یک نهاد ریشه دار مستحکم است و رویکرد این نهاد و وکلای دادگستری رویکرد به حق است در نتیجه به یاری خداوند متعال از هر آسیبی مصون خواهد ماند.

شمارش معکوس برای جذب ۶۵ نفر کارآموز جدید آغاز شد

درحاشیه شصت ونهمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری وروز وکیل مدافع آئین تحلیف۵۹  نفرکارآموز وکالت سال ۱۴۰۰کانون وکلاي دادگستري لرستان عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان لرستان درسخنانی کوتاه گفت: کانون دادگستری استان لرستان یکی از کانون‌های توانمند کشور است و از ظرفیت های علمی و شخصیت های با تجربه برخوردار است برخی از همکاران از جمله جناب آقای دکتر حجاریان از سال ۱۳۳۵ در این شهر به صورت رسمی و با دانشنامه حقوق وکالت می‌کنند و به مردم در احقاق حق طی این همه سال کمک کرده است،بطوریکه اکنون نیز علاوه بر بعد کیفی از حیث کمی نیز توسعه یافته است.

همایون آزادی افزود: حدود ۸۰۰ وکیل دادگستری عضو کانون وکلای لرستان هستند که عمدتا طی  ۱۵ سال اخیر دراین صنف اشتغال یافته اند.

وی بابیان این نکته که یکی از افتخارات این کانون مهیا کردن اشتغال برای فارغ التحصیلان جوان در رشته ی حقوق است تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی که به ندرت امکان اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود داره کانون وکلای سراسر کشور از جمله کانون لرستان هر ساله با برگزاری آزمون و رقابت سالم و علمی و با رعایت بالاترین استاندارد ها و در رعایت سلامت آزمون برگزار می‌کند و تعدادی از بهترین فارغ التحصیلان را بر می‌گزیند.

آزادی بیان کرد: سال گذشته ۵۰ نفر در قالب وکالت پذیرفته شدند، اکنون طی دوره کارآموزی اشتغال دارند و کانون وکلا به آموزش و تربیت این افراد در حوزه های قضایی و حقوقی مشغول است. عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان لرستان اظهارداشت: سال جدید نیز با سحه صدر اعضای هیئت مدیره به ویژه رئیس کانون جناب دکتر احمدی ظرفیت را افزایش دادیم که مورد موافقت رئیس محترم کل دادگستری استان لرستان و رئیس محترم دادگاه انقلاب نیز قرار گرفت و همکاری خوبی آنها هم با کانون در این زمینه داشتند.

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری لرستان درخاتمه خاطرنشان کرد: درآزمون جدید که قرار است برگزار کنیم به جهت مشکلات و موانعی که به وجود آورده اند فعلا نتوانستیم این آزمون را برگزارکنیم، انشااله که بزودی بتوانیم این آزمون را برگزار کنیم  و۶۵ نفر در این رقابت انتخاب خواهند شد و بعد از رفع موانع و مشکلات به گروه وکلای عضو کانون استان لرستان به منظور دفاع از حقوق مردم خواهند پیوست.

اسامی ۵۹ نفرکارآموز وکالت سال ۱۴۰۰کانون وکلاي دادگستري لرستان که پس ازمراسم تحلیف با اهدای لوح و احکام به رداي شريف وکا لت پايه يکم دادگستري نائل گرديدند به شرح ذیل است

علی آقائی ، مهران ابدالی، مرضیه احمدی ، علی الواری ، امین امیری ،زهرا انصاری فرد،احمد بادآور،سمانه بازگیر،هادی بیرجندی ، آیت پهلوانی ،مریم تحریری نیازاغه،حسن تقی پور ،مهدی توکلی،سعید حاتموند ، حسین حاتمی ، سینا حسنوند ، لیدا حیدری،الهام خدادادی ،آیت داوودی ،علی رازانی،حمید رحمانی پور،مهدی رستمی ،فائزه رضایی،سمیه رضایی،شمس اله رهسپار، میرحسین زندی دخت، فائزه ساکی ، فاطمه سبزواری ، جلیل سپهوند ،علی ستاری،رضا شاکرمی ،شهلا شاکرمی ،طیبه طاهری نیا، طیبه عبدالهی ،میلاد عزیزی ، زهره فرج زاده ، افسانه فرهادیان عسگرآباد ، الهه فهیم پور، لیلا کاظمی سوری ، فاطمه کاظمی ، رضا کبودی ترابی ، امیر محمد کردی ،سجاد کرمعلی ،محسن کشوری ،اسد کونانی ،محمد گودرزی ،حمید گوهری سراب، سعید لطفی ، زهرا لک ، فاطمه منصوری صحبت آباد،سید اسماعیل موسوی ،سعید مهدی دخت، مریم مهدیان راد، لیدا نورایی ، محسن وحدت ، حمید هاشمی تبار، هادی یاراحمدی ، علی یوسفوند ومحمد یوسفوند.

**

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.