آلبوم، حماسی سواران لر، به بازارآمد
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
شناسه : 1605
6
مدبه- امیر حسین شکوری امروز قراراست از هنرمندی صحبت کنیم که از همان دوران نوجوانی زمانی که فهمید موسیقی چیست و چه سختیهایی دارد .سراغ بزرگان وقت موسیقی محلی رفت صحبت از اوایل دهه ۶۰ و ممنوعیت کامل موسیقی است.
ارسال توسط : نویسنده : امیر شکوری

این مطالب را به این دلیل می نویسم که نوجوانان وجوانان امروزی درجریان قرار بگیرند که ما برای گوش کردن یک قطعه موسیقی چه سختی هایی را متحمل می شدیم.

به گزارش مدبه و به گفته استاد فریدون میرزایی از اساتید موسیقی لرستان، سال ۶۴ بود که این هنرمند آنچنان شیفته موسیقی بود که کاپشن تن خود را در سبزمیدان خرم آباد به مبلغ ناچیزی فروخت ویک ضبط صوت مدل (orion ساخت ژاپن) خریداری کرد .این ضبط صوت در زمان خودش از پیشرفته ترین ها بود، ممنوعیت ویژه ای هم درخانه درمورد موسیقی حکفرما بود وآن مخالفت کامل خانواده اش  با موسیقی بود اما این هنرمند کاملادور ازخانواده  ومخفیانه دنبال این هنر رفت.

درآن دوران با جمع کردن پولهای توجیبی ماهانه ای که از پدرمی گرفت، کاست خالی می خرید و توسط یکی از نوارفروشهای شهر درپاساژ قاسمی ، کاست های خالی را پر می کرد کاستهای رایج آن زمان عبارت بودند از: دنون (Denon) )، سونی sony) )، مکسل (maxell))و راکس (Raks)   )پر کردن کاست به دو روش صورت می گرفت. روش اول با دستگاه سه دقیقه ای که کاست مادر و کاست خالی به صورت خوابیده درجای مخصوص دستگاه قرار می گرفتند و با زدن دکمه ضبط، در مدت سه دقیقه کل محتویات،از کاست مادر به کاست خالی کپی می شد.

روش دوم به وسیله ضبط های دو کاست انجام می شد. کپی ازضبط های دو کاست، کمی دیرتر از دستگاههای سه دقیقه ای انجام می گرفت (حدود نیم ساعت) برای رشد کردن باید سختی کشید ، برای فهمیدن باید شکست خورد و برای بدست آوردن باید از دست داد ،این قانون زندگیست پیشرفت هزینه دارد ولی ارزشمند است.

این چند سطر بهانه ای است برای نوشتن از مردی هست  که آرزوودعای ما  سلامتی همیشگی و درکنارخانواده  بودن اوست. نصراله جمشیدی پورمردی بی ادعا اما، در عین حال استوار، مردی که بقول فریدون میرزایی از اساتید موسیقی لرستان هیچگاه نشد درسالهای زیادی که بنده با این دوست عزیز شناخت پیدا کرده ام  به دنبال منفعتی باشد و یا (منم ، منم ) کند.

امروزرا بهانه کردیم تا ازنصراله جمشدی پور بنویسیم ، نصراله جمشیدی پور هنرمندی مستعد و توانا از خطه هنر پرور لرستان سرفراز با نوایی سحر امیز ودلنشین از سازهای اصیل لرستان واز سازهای پایه ای موسیقی این دیار است. نمونه بارز و برجسته این صفات عالیه این هنرمند شخصیتی مردمی، متین خوش اخلاق بسیار با ادب و مهربان سرشار از عاطفه وصمیمیت است که این همه به خوانش  وموسیقی او جلوه ای خاص بخشیده است او خیلی سریع پلکان ترقی وپیشرفت را طی کرد امروز به عنوان یکی از برجستگان خوانندگی  نه تنها در لرستان بلکه در سراسر ایران شناحته شده است.

هنر بدون اخلاق ،بدون پشتوانه و بدون شناسنامه هنر نیست آنچه زینت می دهد هنر را اخلاق وادب ودرایت واگاهی وشناخت همه جانبه آن است که این صفات در سیمای انسانی نصراله جمشیدی پور  به صورت برجسته ای نمودار است اوخالق نواهای ماندگار موسیقی لری استِ ، او بدون تردید خوش آتیه ترین هنرمند لرستان است که از آینده ای روشن واقبالی بلند برخوردار است برای این هنر مند برجسته و خوش حنجره  لرستانی آرزوی سربلندی وموفقیت را داریم.

بااین مقدمه: دربرنامه زنده شبانه وایک که هر شب از شبکه افلاک لرستان پخش می شود سی بهمن ماه گذشته شاهد هنرنمایی خواننده خوش صدای استانمان نصراله جمشیدی پور بودیم که با اجرای دوتراک تیغ تشنه جنگ عشایر وایثار وشهادت ورشادت ازاولین آلبوم خود که با عنوان حماسی سواران لرمورد توجه اهالی هنر استانمان قرارگرفت.

نصراله جمشیدی پور، خواننده و از شاگردان برجسته شادروان نورمحمد پاپی، به‌تازگی آلبومی را به نام «سواران لر» منتشر کرده است. این آلبوم که اولین اثرجمشیدی پور، بحق جزو آثار ممتاز و فاخر موسیقی لرستان است که به اعتقاد برخی کارشناسان جای چنین اثری درموسیقی سنتی خالی بوداست.

آلبومی که جمشیدی پورمنتشر کرده اند حماسی سواران لر به شماره مجوز رسمی از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ایران به شماره مجوز ۱۴۰۰،۲۹شرکت آوای کهن لرستان به تعداد۷ تراک می باشد که ۳ تراک این آلبوم در وصف دلیر مردان وشیرزنان لرستان می باشد جنگ لرستان با سپهبد امیراحمدی درتنگه زاهد شیر خرم آباد، علی مردان خان پسر محمدعلی خان از خان های شاخه زکی از جمله مدعیان ریاست ایل بیرانوند درلرستان ، دراواخر سلطنت قاجار بر ایران بود محل وسر زمین اصلی این ایل بیرانشهر است ،ایل بیرانوند از قدیمی ترین واصیل ترین ایل ها وبزرگترین ایل لرستان است ، همه طایفه هایی که دراین منطقه سکونت دارند به ایل بیرانوند مشهورند ، واغلب به زبان لکی وتکلم می کنند.

پس ازدرگیری های فراوان بر سر ریاست ایل بیرانوند که از انقلاب مشروطه به بعد اتفاق افتادند، سرانجام علی مردان خان بیرانوند با رشادت وخارج کردن تدریجی رقیبان از میدان ،ر‌‌ئیس ایل بیرانوند شد، مقتدرانه براین ایل ریاست می کرد ، او ۳ مرد بزرگ درکنار خود داشت،شیخعلی خان وغلامعلی خانبیرانوند ومحمدخان دالوند (معروف به مخو) که از دیگر مردان بنام ایل بودن که هم رزم علی مردان خان بیرانوندودرتمام جنگ هاحضور داشتن.علی مردان خان آخرین ر‌‌ئیس ایل بیرانوند بود که توانست درعصری که ایران دچار انقلاب مشروطه بود انسجام هماهنگی وحدت ایل بزرگ بیرانوند را حفظ کند او مانند سایر خان های دیگر در سراسرکشور سرکشی کرد،ونفوذ دولت را درمنطقه لرستان واطراف آن به حداقل رساند ،درحالی که پایتختایران درگیر تحولات سریع سیاسی بود ،ایالات نیز در نتیجه اغتشاشات قبیله ای پر آشوب ونابسامان بودن ، ترکمن های شمالی خراسان ، شاهسون های آذربایجان وکردهای لرستان با سوه استفاده از وضعیت نابسامان تهران از پرداخت مالیات خود داری می کردند،روستا های محلی مارا غارت وخطوطه ارتباطی راه قطع می کردند، دردوره ریاست علی مردان خان بیرانوند بر ایلات لرستان حکومت مرکزی تا بیشتر از بروجرد نفوذ نمی کرد وبر مناطق نفوذ ایلات لرستان کنترل نداشت بخاطر ترس از عشایر بویژه علی مردان خان . با مرگ علی مردان خان بیرانوند شیرازه ایل از هم پاشید ورضا خان فوری سپهبد امیر احمدی را با لشکری انبوه ومنسجم برای سرکوب عشایر لرستان روانه لرستان کرد،طایفه بیرانوند وعشایر هم پیمان علی مردان خان بزرگترین مانع درراه پیشرفت ارتش از بروجرد به سوی خرم آباد ایجاد کرده بودند، جنگ لرستان درپاییز سال ۱۳۰۲حدودا چند ماه پس از مرگ علی مردان خان بیرانوند آغاز شد ، ۳ فوج آهن سوار،تیپ پیاده لشکرغرب وفوج مستقل منصور به سمت بروجرد حرکت کردن واین قوا دربروجردمتمرکز شدن ، امیر احمدی تعداد جنگجویان که درفاصله بین زاغه تا تنگه زاهدشیر خرم آباد متمرکز شده ومسلح وآماده حمله به قشون لشکر غرب بودن ، زیرا دراین فصل کوچ نشینان بسیاری به مناطق جنوب کوچ کردند ولی نشان می داد که جنگجویان وعشایر لرستان به آسانی حاضر به تسلیم دربرابر لشکر غرب نبودن ومانندگذشته قصد مقاومت سخت دربرابرنیروهای تا دندون مسلح مرکزی را داشته اند.

نصراله جمشیدی پور درخصوص اولین آلبوم خود درسخنانی کوتاه گفت:گرچه هنوز در ابتدای این راهم، ولی خوشحالم که مسیر را درست پیدا کردم، فقط خدا می داند که با چه گرفتاری و فشاری توانستم این آلبوم را بعد از چند سال تلاش و دویدن، منتشر کنم.

وی به استاد خود شادروان نورمحمد پاپی اشاره نمود وافزود: از آنجا که چند صباحی خدمت استاد شادروان نورمحمد پاپی شاگردی کردم و آثار ایشان را بیش از هر آثاری دوست داشتم و دارم و البته همیشه برای من جاودانه است، چیز بعیدی نبوده و  نیست که بر اندیشه و روح من و حتی خوانندگی من تأثیر گذاشته باشد. اگر در جایی از خوانندگی من نشانه ای از حالات شادروان نورمحمد پاپی بوده و باشد، دلیلش زیبایی و جامع بودن صدای اوست که در من تاثیر گذاشت، ولی هرگز خودم را در حصار و بن بست قرار ندادم که حتما شبیه کسی باشم.

 

این را در همین آلبوم حماسی سواران لر اثبات کردم. گرچه خودم هم می دانم که فرم کارم تا حدی رنگ و بوی کارهای استاد سبزعلی ، پاپی وصفاری را دارد، ولی همیشه دوست داشتم خوانندگی من، امضا  و اثر انگشت خودم باشد و بر همین اساس تمام تلاشم را می کنم. حالا اگر در جایی به شادروان نورمحمد پاپی یا استاد غلام سبزعلی یا حتی به استاد صفاری هم نزدیک شده باشم، مایه بسی مباهات برای من است که به بزرگان موسیقی لرستان تکیه کرده ام و وامدار آنان هستم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.