روستایی پر از دلهره
۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
شناسه : 1864
2
مهمیل منطقه ای است در 30کیلومتری شرق خرم آباد که بعد از عبورازکمالوندو روستای ازنا سگوند به روستای حسن آباد مهمیل خواهی رسید. روستایی زیبا که سایه ساران درختان گردویش فضایی زیبا ودلنشین ،برای ساکنان و رهگذران بوجود آورده است. مهمیل منطقه ای کوهستانی سرسبز با باغات میوه مانند گردو ،هلو ،شلیل ،انگور است که شرایط باغداری ودامداری را برای اهالی فراهم آورده است اما، درکناراین همه نعمت، تحمل برخی از مشکلات مثل نداشتن یک پل ارتباطی وترس از فروریختن پل، زندگی دراین روستای زیبا را به کام اهالی سخت کرده است.
ارسال توسط : نویسنده : بتول صادقی

روستای حسن آباد مهمیل ازمحدود روستاهایی است که پل ارتباطی آن بعد ازسیل ۹۸ دچار آسیب شده وتاکنون هیچ اقدامی برای بازسازی این پل صورت نگرفته است.

این پل تنها پل ارتباطی روستاست که مسیرجایگزین ندارد وچنانچه این پل با توجه به پایه های ناایمنی که دارد دچارمشکل شود تردد روستائیان رابا مشکلات عدیده ای مواجه می کند.

اهالی روستا می گوینددراین زمینه مکاتبات زیادی با مسئولان انجام شده اما، متاسفانه به دلایل مختلف این مشکل همچنان به قوت خود باقی مانده است.

به گزارش مدبه،دستیابی به توسعه روستایی درسایه توجه به ساختار تولیدی و زیربنایی اتفاق خواهد افتاد چرا که کشاورزان به عنوان تولید کنندگان چرخ تولید را درروستاها می چرخانند. روستای حسن آباد مهمیل ظرفیت های خوبی درتولید گردو، انگور، هلو شلیل ،دامداری و طیور دارد اما، این ظرفیت ها مغفول و توجه به آنها مورد کم لطفی قرار گرفته است.

شغل مردم کشاورزی ودام پروری میباشد. وجود چشمه های کوچک وبزرگ مانند سراب ونای ،داوود ،به لهجه لری  چشمه یالگیر، آوچنار،آو مو،کنکیو،درزیبای و تنوع آب هواومحل خیلی خوبی برای  زیست حیوانات وحشی واهلی وپرندگان شده است.

کوههای این منطقه کمرسیاه،چل تقی، لاسی کوه ،دار سفید می باشد.کمرسیاه یکی ازکوههای بسیار زیبای این منطقه است که پوشیده از درختان  مانند بلوط، کیکم، قلنگ تاک ودرختان بوته ای است چشمه های آوچنار ،یالگیر ،آومو،کنکیو درسینه این کو ه قرار گرفته است.

کشاورزان این روستا معتقدند: هیچ سازمان و یا ارگانی آنها را حمایت نمی کند و اگر اقدامی انجام شده خود اهالی روستا  با هزینه شخصی اقدام به حفر چاه و غیره…. می کنند این درحالی است که می طلبد با توجه به بحران بی آبی و…. سازمان جهاد کشاورزی در زمینه آبیاری قطره ای به کمک کشاورزان بیاید  تا کار و تولید در این روستا و دیگر روستا رونق بگیرد و از کوچ اجباری جوانان تحصیلکرده در روستاها جلوگیری شود.

حیدرسلیمانی ازجوانان موفق این روستاست که با وجود مشغله کاری در شهر خرم آباد،  زندگی درروستا را ترجیح داده و هر روز این مسافت را برای کارکشاورزی در کنارخانواده طی می کند.

وی به تولید زعفران درروستا اشاره می کند ومی گوید: زعفران این روستا به خاطر کیفیت بالایی که دارد به استانهای ایلام، کرمانشاه، اصفهان، تهران و اهواز صادر می شود وخانم های تحصیلکرده روستا به صورت سنتی کشمش تولید می کنند که در صورت حمایت این تولیدات می تواند قابلیت صادرات هم داشته باشد.

سلیمانی می گوید: وقتی دریک روستا شرایط کاروتولید همراه با نیروی انسانی تحصیلکرده فراهم است چرا باید جوانان انگیزه ای نداشته باشند وبه فکر رفتن به دیگرشهر ها باشند درحالی که می شود تولید را درروستای خودمان انجام دهیم.

وی گفت: حسن آباد مهمیل یکی از باسواد ترین روستاهاست که دارای۲۰ دکتر است  لذا ما از نهادهایی مانند بنیاد برکت، جهاد کشاورزی ودیگر ارکانهای مرتبط انتظار داریم که جوانان و کشاورزان این روستا را دریابند.

نبود مرکزبهداشت، عدم دستگاه تصفیه آب که این فقدان، بیماریهای سنگ کلیه و  دستگاههای مجاری را در روستا پدیده آورده است ،  اجرای عملیات آبخیز داری همچون آبیاری قطره ای، احداث سد زیبا محمد که نه روستا زیردست آن هستند ، تامین اعتبارحصارکشی باغات به منظور جلوگیری از ورود حیواناتی چون گراز که به محصولات باغی از جمله انگور آسیب می زند از مشکلات روستا ی حسن آباد است که انتظار میرود  اداره کل راهداری، جهاد کشاورزی ، بنیاد برکت، و…. با بازدید از این روستا  کشاورزان و تولید کنندگان را یاری کنند.

پیر غلام آقا امام حسین(ع)  نامدار سلیمانی که هرسال روز عاشورا با نذر کردن چند راس گوسفند میزبان عزادران حسینی در منزل شخصی با صرف نهار  است. اهالی این روستا بعد از عزاداری به  صورت هیاتی ۲ گروه با سینه زدن گروه اول با نوحه لری  ای اهل حرم میر علمدار نیامد

و گروه دوم با جواب دادن سقای حسین سید سالار نیامد به خانه این پیر غلام میرند و خانواده پیر غلام امام حسین (ع) با خوش آماد گویی آنها را  به منزل  خود همراهی می کند.

مهمیل ،ازنظر بعضی از ساکنین این منطقه به معنی محل سرد است این منطقه دارای۹روستا  طول خطی از جمله روستای رضا آباد(ساکی)، روستای علی آباد(پیامنی)، روستای درویش آباد(پنبه خور)، روستای حسن آباد (سیکه)، روستای احمد آباد(سید/ زینعل / ساکی)، روستای رهزیلان( فقیر/ساکی)، روستای قلعه شیخ(زینعل)، روستای دهنو(ساکی/فقیر)،روستای  امام زاده زیبا محمد که از نوادگان امام رضا (ع ) می باشد که ساکنین این منطقه ازطایفه بزرگ سکوند هستند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.