انجیرسیاه پلدختر در سایه بی توجهی و بی مهری
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
شناسه : 1942
8
مدبه - حسن مختاری منش ، محصولات کشاورزی و باغی شهرستان پلدختر دراستان لرستان را بیش از هر چیزی با نام (انجیر سیاه) می‌شناسند، انجیری که به واسطه زودرس بودن پیش از هر نوع انجیری راهی بازار می‌شود وخواهان زیادی درسراسر کشور و دنیا دارد.
ارسال توسط :

این محصول درسطح وسیعی از شهرستان پلدختر پرورش داده می‌شود و علاوه بر ایجاد فرصت‌های اشتغال، این شهرستان را مستعد تبدیل به قطب صادرات انجیر به کشورهای مختلف دنیا کرده است.

بنا برآمار ارائه شده توسط مهندس جمشیدی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان، زمین های زیر کشت انجیر سیاه درپلدختر ۲۵۰۰ هکتار است که ۱۸۰۰ هکتار آن درختان بارده و ۷۰۰ هکتار دیگر درختان غیر بارده هستند.

به گفته مهندس جمشیدی، پلدختر تنها شهرستان استان لرستان است که انجیر سیاه بصورت اقتصادی در آن پرورش داده می‌شود و در کشور این شهرستان از نظر تولید این محصول منحصر بفرد ، رکورد دار است.

متأسفانه انجیرستانهای پلدختر همواره با مشکلاتی مواجهه بوده و هستند که به برخی از آنها در زیر اشاره می‌شود.

کمبود آب برای آبیاری باغات انجیر منطقه

خشکسالی های پی درپی وعدم مدیریت آب های رودخانه های کشکان و چولهول و عدم ساخت سد در گذشته و کشت محصولات آبدوست در مناطق بالادست، انجیرکاران پلدختری را با کمبود آب و در برخی نقاط با نبود آب جهت آبیاری باغات انجیر مواجهه کرده است که از مسئولین شهرستان واستان انتظار می‌رود که این مشکل را برای سالهای آینده برطرف نمایند.

نبود راه دسترسی مناسب برای عرضه محصولات کشاورزی به بازار

یکی از مشکلات کشاورزان و انجیرکاران پلدختری راه دسترسی مناسب و آسان جهت عرضه محصولات کشاورزی و باغی بخصوص انجیر است.

بخش اعظمی از راههای بین مزارع و باغات پلدختر در سیل فروردین ماه سال ۹۸ بطور کامل قطع و تخریب شد که پیگیری های مسئولان اجرایی شهرستان تعداد زیادی از مسیرها احیا شد ولی در بعضی از نقاط شهرستان این مشکل همچنان پابرجاست

در این رابطه شهروز مختاری یکی ازانجیر کاران روستای هلوش از توابع شهرستان پلدختر میگوید: راههای دسترسی کشاورزی و باغات در روستای هلوش توسط افراد و سودجویان تصرف شده‌اند و موقع برداشت محصول کشاورزان و باغداران را با مشکل روبرو می‌کند و به سختی و مشقت محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند.

به گزارش مدبه، با توجه به اینکه ویژگی های خاص انجیر سیاه، که بعد از جمع آوری در باغات ،کشاورز زمان کوتاهی دارد تا قبل از خراب شدن محصول آن را به بازار برساند که این امر مستلزم راه دسترسی مناسب است که این امر می‌طلبد که مسئولان شهرستان پلدختر بخصوص در جهاد کشاورزی شهرستان و استان همت نمایند و در این راستا اقداماتی صورت دهند تا باری از دوش کشاورزان و باغداران منطقه بردارند.

انجیر سیاه همچنان در انتظار فرآوری

باتوجه به آب و هوای شهرستان پلدختر انجیر سیاه این منطقه زودتر ازهرمنطقه‌ دیگری به بازار می‌آید و همین باعث شده که انجیر پلدختر درسراسر کشور زبان زد باشد ولی متأسفانه تا به امروز برای فرآوری این محصول منحصر بفرد در شهرستان و استان لرستان کاری صورت نگرفته است و باتوجه به زمان اندک نگهداری آن و نبود سردخانه مناسب در شهرستان، معمولاً بصورت تازه و بدون برند به بازار مصرف عرضه می‌شود که توسط دلالان و سودجویان با قیمت پایین خریداری می‌شود ولی در صورت فرآوری میتوان از آن در صنایع شیرینی‌پزی، مربا، سرکه، مارمالاد، شربت و شکلات و… استفاده نمود.

باغداران و انجیرکاران پلدختری همچنان  امیدوارند که مسئولین شهرستان واستان در جهت فرآوری این محصول منحصر بفرد گام بردارند تا شاهد رونق فراوری این محصول ناب باشیم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.