هیپنوتیزم یعنی آرامش درون
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۵۰
شناسه : 843
11
استاد مهرگانی (بازگیر): هیپنوتیزم حالت خاصی ازذهن است که با فوق تمرکز همراه بوده است و این قدرت و قابلیت را دارد که می تواند از طریق آن برخی از عادات یا الگوهای رفتاری را به صورت شرطی شدن روی سیستم عصبی فرد حک کرد و همه می دانیم در جریان آموزش ما برای یادگیری بهتر و سریعتر تمرکز زیادی بر روی مطالب آموزشی معطوف می سازیم تا روند فراگیری بهتر صورت گیرد و شرایط هیپنوتیزم هم به همین صورت است که سطح توجه و تمرکز خود را بالا می بریم تا به سطحی برسیم که در آن قدرت فراگیری ذهن و فکر ما به اوج خود برسد.
ارسال توسط : نویسنده : امیر حسین شکوری منبع : مدبه

واما برای اینکه خوانندگان ما با این سبک بیشتر آشنا شوند باید گفت : هیپنوز یا هیپنوتیزم یک واژه یونانی و به معنی خواب کردن است. هینوتیزور باصطلاح علمی کسی است که با نیروی چشمان و تسلط و فور دیگری را در خواب مصنوعی فرو می برد و برای سهولت کار هیپنوتیزور را (عامل) و هیپنوتیزم شونده را (معمول) گویند و گاهی عامل را به زبان علمی اپراتور خطاب می کنند، وقتی می‌گوییم هیپنوتیزور دارای قدرت خواب کردن است معنی آن نیست که عامل دارای چنین قدرتی است که معمول را به اراده خود بخواباند در این کار معمول هم نقش بزرگی دارد باید او هم در این کار با عامل همکاری کند تا عامل بتواند او را به خواب مصنوعی فرو ببرد و این دو با هم رابطه مستقیم دارند و هرچه معمول ناتوانی بیشتر ارائه کند یعنی خود را در اختیار او بگذارد عامل هم در حد کامل معمول را در اختیار می گیرد و او را می خواباند. با این مقدمه: این هفته فرصت را غنیمت شمرده وبه سراغ استاد عبدالرضا مهرگانی بازگیر یکی ازاساتیدبزرگ این سبک درخاورمیانه رفته ایم تا ضمن آشنایی با چهره این استاد بزرگ از زبان وی درخصوص این سبک بیشتر بدانیم با این توصیف که امیدواریم گفته های وی برای علاقمندان به هیپنوتیزم مخصوصاً برای پزشکانی که می خواهند از این راه به درمان بیماریهای روانی غلبه کنند مفید واقع شود درذیل عین گفته های استاد مهرگانی با خبرنگار پایگاه خبری مدبه را می خوانید.

تنها دعوت شده لرستانی به کنگره هیپنوتیزم آسیا سخنان خودرا اینچنین آغاز نمود در زمینه هیپنوتیزم باید شکرگزارخدا باشیم که پس ازتجربیات وآزمایشهای گذشته امروز دانشمندان بسیار تجربه کرده ای مانند «لیبروت» برنهایم، و شارکوت و کسان دیگر را در اختیار داریم که کتابها و نشریات سودمندی برای پیشرفت هیپنوتیزم دراختیار ما گذاشته اند.

استاد عبدالرضا مهرگانی (بازگیر) درپاسخ به این سوال که درمجموع هیپنوتیزم چیست؟ افزود : نزدیک به ۲۰۰ سال است که مردم در زمینه هیپنوتیزم (Hypnosis) با یکدیگر بحث می کنند؛ اما واقعا هیپنوتیزم چیست وبه چه معناست؟ هیپنتوتیزم شاخه ای ازعلم روانشناسی است؛ ولی جالب است که علم هنوز نمی تواند به طور کامل درباره نحوه کار کردن هیپنوتیزم توضیح دهد، زیرا هیپنوتیزم یک شهرکوچک از دنیای ذهن انسان است. کار بسیار سخت و دشواری است که انسانها بتوانند به طورکامل درک کنند که ذهنشان واقعا چطور کار می کند. اما علم روانشناسی ویژگی ها و نحوه کار کردن برخی از مدل های هیپنوتیزم را تشخیص داده است.

وی با بیان اینکه هیپنوتیزم یک خواب نیست! افزود : فرد در حالت هیپنوتیزم کاملا هوشیاراست، دانشمندان پی برده اند که کارکرد ذهن درحالت خواب و حالت هیپنوتیزم تفاوت های عظیمی دارد.شما در این حالت کاملا آگاه هستید و به طور جدی بر روی موضوع مورد نظر تمرکز می کنید و ذهنتان موضوع های همانند آن را برای شما تفکیک می کند.

تنها دعوت شده لرستانی به کنگره هیپنوتیزم آسیا عنوان داشت: باورهای اشتباه ازهیپنوتیزم باعث شده مردم تصورکنند هرفردی که هیپنوتیزم می شود به تسلط هیپنوتیزمگردرمی آید. اما این باور کاملا اشتباه است زیرا دراین حالت هیپنوتیزم گرمی کندتنها می تواند به گفت و گو با ضمیرناخودآگاه شما می بپردازد. به طور کلی هیپنوتیزم تلفیقی ازتلقین، آرامش، افزایش خیال پردازی است.

استاد مهرگانی (بازگیر) درادامه به تاریخچه هیپنوتیزم چیست و کجاست؟ پرداخت واظهارداشت: به طور کامل نمی توان گفت هیپنوتیزم چه زمانی و توسط چه کسی یا کسانی کشف شده است،برخی آن را به هندوها برخی به جیمز برید و برخی به فرانتس آنتوان مسمر و… نسبت می دهند. بحث هیپنوتیزم درطول تاریخ برای مردم بسیار داغ و سرگرم کننده بوده است. همین امر موجب شده خرافات، باورها و دروغ های زیادی درارتباط با آن شکل بگیرد.

وی اضافه کرد : هیپنوتیزم می تواند بیماری های زیادی اعم از بیماری های روانی و جسمی را درمان کند. اما درمان با این روش در طول تاریخ مخالفان زیادی داشته است. در برهه هایی ازتاریخ استفاده ازهیپنوتیزم برای درمان یک نوع جرم محسوب می شد و پزشک استفاده کننده ازاین روش را به زندان می انداختند.وامروزه نیز افراد زیادی هستند که به این روش درمانی اعتقادی ندارند.

استاد هیپنوتیزم استانمان درادامه به تاریخچه واژه هیپنوتیزم اشاره نمود وتصریح کرد: واژه هیپنوتیزم ریشه یونانی دارد این واژه بر گرفته شده از واژه هیپنوس (به یونانی: Ύπνος) است. واژه هیپنوس دریونان باستان به معنای خواب است و همین باعث شده برخی هیپنوتیزم را با خواب و یا خوبیدن اشتباه بگیرند. البته امروزه یونانی ها از واژه Ξυπνήστε به جای واژه هیپنوس استفاده می کنند. درصورتیکه در لغت نامه های فارسی هیپنوتیزم را به خواب مصنوعی معنا کرده اند. درطول تاریخ واژه هیپنوس به واژه هیپنوتیزم تغییر پیدا کرده است. اتین فلیکس پزشک اسکاتلندی در سال ۱۸۲۰ برای اولین بار از واژه هیپنوس استفاده کرد که این واژه و روش درطول زمان به کشورهای دیگر نیز انتقال پیدا کرد که کشورمان ایران نیز یکی از آنها بود. بهتراست که هیپنوتیزم را به ارتباط با ضمیرناخودآگاه معنی کرد.

مهرگانی (بازگیر) درپاسخ به این سوال که هیپنوتیزم چطور کار می کند؟ بیان داشت: شما با دیدن فیلم و یا سریال، یک زندگی خیالی را تا حدودی به واقعیت نزدیک می بینید، به عبارت دیگر به طور کامل احساسات شما درگیر یک فیلم و یا سریالی که واقعیت ندارد می شود و ممکن است در طول مشاهده یک فیلم گریه کنید و یا بترسید و… با اینکه می دانید هیچکدوم از آن صحنه ها حقیقت ندارد! برخی از محققان و دانشمندان این احساسات را مدل هایی از خودهیپنوتیزم طبقه بندی می کنند. در هنگامی که فیلم یا سریالی را تماشا می کنید شما به حالت خلسه خواهید رفت و احساس ۵ گانه شما ضعیف ترخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: درهیپنوتیزم تلقین بسیار بسیار قوی ترازحالت عادی است. به طور مثال اگر به شما تلقین شود که شما سخت تشنه هستید خشکی گلو و زبان هایتان را احساس می کنید. دراین حالت، شما شدیداً تأثیر پذیرهستید. یعنی اگرهیپنوتیزم کننده به شما بگوید کاری را انجام دهید شما به احتمال زیاد آن را قبول خواهید کرد؛ که این مورد شامل اما و اگرها می باشد.مرحله سوم ضمن ادامه ایجاد آرامش و عمیق تر کردن خلسه برای خارج کردن انرژی های منفی از بدن و جایگزین کردن انرژی های مثبت است. در این مرحله پس ازجایگزین کردن انرژی آرام آرام از حالت خلسه بیرون می آییم.

تنها دعوت شده لرستانی به کنگره هیپنوتیزم آسیا بابیان اینکه درمان بسیاری از بیماریها با کمک هیپنوتیزم امکان پذیراست گفت: هیپنوتیزم می تواند بیماری های جسمی و روانی و همینطور بیماری های غیرقابل درمان را درمان کند. در حالت هیپنوتیزم به راحتی می توان با ضمیر ناخودآگاه ارتباط برقرارکرد. دراین حالت حواس ۵ گانه ما کم رنگ تر می شود ولی هوشیارهستیم. برای دسترسی به ضمیرناخودآگاه باید فرد درآرامش کامل باشد. با دسترسی به ضمیرناخودآگاه درمان بیماری ها امکان پذیر می شود. هر بیماری که درما وجود دارد به نوعی با ضمیرناخودآگاه ما درارتباط است.

استادمهرگانی (بازگیر) ادامه داد: بیماری ها را می توان به ۲ دسته ارتباط مستقیم با ضمیرناخودآگاه وارتباط غیرمستقیم با ضمیرناخودآگاه تقسیم کرد که درارتباط مستقیم با ضمیرناخودآگاه بیماری ها با احساسات ما رابطه مستقیم دارند. به طورمثال داشتن ترس، حس تنهایی، وسواس و… باعث ایجاد بیماری می شود. که داشتن این احساسات نیزدلایلی دارد که مستقیماً با ضمیرناخوداگاه ما در ارتباط است. با دسترسی به ضمیر ناخودآگاه می توان ریشه این احساسات را پیدا کرد و به درمان آن اقدام کرد اما درارتباط غیر مستقیم با ضمیرناخودآگاه دراین دسته ازبیماری ها تلقین و ایمان نقش اساسی را دارد. حتما شما هم افرادی را دیده اید که دچار بیماری های سختی شده اند و امیدی به درمان آنها نبوده ولی پس ازمدتی آنها بهبود پیدا می کنند. دراین نوع بیماری ها اصولا ایمان به بهبود درآن فرد باعث شکست دادن بیماری اش می شود.به طورمثال افرادی هستند که با شروع فصل تابستان صورتشان جوش میزند. آنها به پزشک مراجعه می کنند ولی نهایت شاید بتوانند جوش های همان فصل را از بین ببرند ولی سال دیگردوباره با شروع فصل تابستان جوش می زنند. این نوع بیماری ها به تلقین ما وابسته است.

وی به انواع هیپنوتیزم اشاره نمود وافزود: هیپنوتیزم به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود: خود هیپنوتیزم و دگرهیپنوتیزم.خود هیپنوتیزم به معنای این است که فرد، خود را هیپنوتیزم کند و دگر هیپنوتیزم به این معناست که شما توسط فرد دیگری هیپنوتیزم شوید. که شما دردگرهیپنوتیزم عمیق تروخطرناک ترازخود هیپنوتیزم است. دگرهیپنوتیزم نیازمند متخصص است و برای درمان و تسکین بیماری های روانی و جسمی استفاده می شود ولی خود هیپنوتیزم برای ازبین بردن احساساتی مانند استرس و یا فرارازافکارزیادوتسکین سردرد استفاده می شود.

تنها دعوت شده لرستانی به کنگره هیپنوتیزم آسیا به فواید وعوارض هیپنوتیزم اشاره نمود وعنوان داشت: از فواید هیپنوتیزم می توان به ایجاد آرامش، سرحالی، شادابی پوست و از بین رفتن بیماری اشاره کرد و ازعوارض آن نیز می توان به شدید شدن احساسات و عواطف و تلقین های نادرست اشاره کرد. البته درکناراینها فواید و عوارض دیگری هم وجود دارد ولی موارد گفته شده از اصلی ترین آنها می باشد. سالانه میلیون ها نفرازاین روش استفاده می کنند و به کمک این روش بسیاری ازمشکلات خود را برطرف می کنند.

استاد مهرگانی (بازگیر) درادامه به نخستین کنگره بین المللی هیپنوتیزم آسیا که با حضوررئیس انجمن جهانی هیپنوتیزم وروسای انجمن هپینوتیزم آسیا، ایتالیا، فرانسه، لهستان، ترکیه و متخصصانی از ۲۴ کشورجهان ازجمله کشورهایی همچون سوئیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، چین، ژاپن، اندونزی، پاکستان، عراق، ارمنستان، گرجستان، بلژیک، لهستان، آمریکای جنوبی، مکزیک، هند، دانمارک، پاکستان، ترکیه، اروگوئه و افغانستان به مدت چهار روزبه میزبانی مجتمع سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد اشاره نمود واظهارداشت: ایران درنخستین کنگره بین المللی هیپنوتیزم آسیا واقعا میزبانی سربلند بود بطوریکه رئیس انجمن هیپنوتیزم آسیا درمراسم افتتاحیه این کنگره درسخنانی ازمیزبانی خوب کشورمان به نیکی یاد کرد وگفت: نخستین کنگره آسیایی هیپنوتیزم به عنوان بزرگترین رویداد این حوزه در قاره آسیا به شمارمی رود.

وی بابیان اینکه این افراد شامل متخصصان برجسته درحوزه های روانشناسی، روانپزشکی، بیهوشی، پزشکی عمومی، طب زنان و زایمان، دندانپزشکان، مامایی و دیگر گروههای پزشکی بودند که دانش هیپنوتیزم درحیطه فعالیت تخصصی آنها بکار می رود تصریح کرد: درطی این چهار روزو از اعم برنامه های این کنگره جهانی ، ۳۲ کارگاه آموزشی، ۶۰ سخنرانی علمی درخصوص تازه ترین دستاوردهای آموزشی علم هیپنوتیزم و انجام جراحی زنده بود که با حمایت و حضوراعضای متخصص ۱۴ انجمن بین المللی هیپنوتیزم ازکشورهای مختلف به نحوه احسن برگزارشد.

استاد هیپنوتیزم کشورمان با این توضیح که درحال حاضرآمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا وایران ازنظرسطح دانش هیپنوتیزم درزمره برترین کشورهای جهان معرفی شده اندخاطرنشان کرد: ایران ازجایگاه والا درحوزه درمان با استفاده از هیپنوتیزم برخورداراست ومشهد نیز قطب هیپنوتیزم درآسیا و دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم ازنظرسطح علمی ودستاوردهای حوزه هیپنوتیزم درکشورسرآمد است.

مهرگانی (بازگیر) اظهارداشت: هیپنوتیزم یکی ازوضعیت های طبیعی مغزمحسوب می شود که در درمان ضایعات گوناگون همچون مهار دردهای ناشی از بیماری سرطان، عمل های جراحی بدون بیهوشی، زایمان و دردهای دوران قاعدگی وهمچنین درزمینه های دندانپزشکی، اضطراب، ترس های کودکان، روان درمانی، ترس ازخشونت، شب ادراری کودکان و تسکین بیماران پروانه ای و سردردهای میگرنی کاربرد دارد.

وی گفت: از برنامه های جانبی این کنگره بین المللی رونمایی ازانجمن هیپنوتیزم آسیا بود که ریاست آن به مدت سه سال برعهده ایران گذاشته شد.

تنها دعوت شده لرستانی به کنگره هیپنوتیزم آسیا محورهای کنگره بین المللی هیپنوتیزم مجتمع سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد را هیپنوتیزم، سیر تاریخی ، هیپنوتیزم، تئوریها و الگوها ، نوروسایکوفیزیولوژی هیپنوتیزم ، جامعه شناختی هیپنوتیزم ،هیپنوتیزم پزشکی

بیهوشی و بی دردی هیپنوتیزمی ، هیپنوتیزم روانشناختی ،آسیب شناسی هیپنوتیزم ،ادراک، شناخت و مدلهای طراحی مغز

هیپنوتیزم و تکنولوژی های تحریک مغز ،فلسفه ذهن ، نوروفیدبک، نوروساینس، سایکوسایبرنتیک ،رویکردهای مهندسی در روانشناسی ، هیپنوتیزم در ورزش وهیپنوتیزم دندانپزشکی عنوان نمود.

استاد مهرگانی (بازگیر) درادامه به استاد پروفسورحسین الماسیان ( پدرعلم هیپنوتیزم ایران ) که خود افتخار شاگردی وی را داشته است  اشاره نمود وافزود: استاد پروفسورحسین الماسیان درسال ۱۳۳۷ درزمینه هیپنوتیزم با محمد عنقا که ازاستادان درزمینه عرفان بود آشنا شد ودرکناراو به مدت ۲ سال به فراگیری عرفان پرداخت.ایشان پس ازآن درتهران دردیداربا دوستی صمیمی، با یوگا آشنا و بدان علاقه‌مند شد، و حدود دو سال بعد در سال ۱۳۴۰ کتاب یوگا و روان تنی را ترجمه و انتشار داد. در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ موفق به دریافت لیسانس ادبیات عرب ازدانشگاه تهران و فوق لیسانس علوم تربیتی ازدانشگاه علوم تربیتی دانشگاه تهران گردید.

وی اضافه کرد:استاد پروفسورحسین الماسیان اولین سفرخود به هند و هیمالیا را برای تحقیق درمسائل باطنی درسال ۱۳۴۸ آغاز نموده ودردیداربا ساتیا سای بابا وهمچنین با حضوردرآشرام شیواندا درهیمالیا به کسب تجربه پرداخت. این سفرها تا سال ۱۳۵۷ انجام می‌شد. از آن پس فعالیت‌های استاد پروفسورحسین الماسیان ( پدرعلم هیپنوتیزم ایران) درزمینه هیپنوتیزم صورت جدی‌تری به خود گرفت.استاد پروفسورحسین الماسیان با فریدون فریور (از پیشکسوتان هیپنوتیزم درایران) دوستی داشت که این دوستی تا زمان حیات  فریورادامه داشت.وی درسال ۱۳۵۴ مجدداً به خرم‌آباد نقل مکان نموده وبه عنوان رئیس مرکزمشاوره استان لرستان و سپس به عنوان معاونت آموزشی دراداره کل آموزش و پرورش استان لرستان تا سال ۱۳۶۱ مشغول بود.

استاد هیپنوتیزورلرستانی بابیان اینکه درسال ۱۳۶۲ مجدداً به تهران رفت و به همکاری با برخی از روانشناسانی که از شاگردان ابراهیم  خواجه‌ نوری بودند به توصیه قاسم قاضی، استاد علوم تربیتی، پرداخت.  همچنین در همین سال با شعبان طاووسی  (ملقب به کابوک) آشنا شد گفت: پروفسور حسین الماسیان درسال ۱۳۶۴ کلینیک و مؤسسه راروانشناسی  به نام ( یاران شید) را در ایران تأسیس کرد.

استاد مهرگانی(بازگیر) دررابطه با خودهیپنوتیزم کردند چگونه است اظهارداشت: خودهیپنوتیزم یعنی آنکه شما خودتان را هیپنوتیزم کنید، این کار فقط با تمرکز و تفکرخود فرد صورت می‌پذیرد. در خودهیپنوتیزمی انسان با تأثیر گذاشتن درضمیر ناخودآگاه می‌تواند اخلاق و توانایی‌های خویش را تغییر دهد.

روش‌های متعددی درهیپنوتیزم وجود دارد که در اصول مانند هم هستند. برای آن‌که خود را هیپنوتیزم کنید مراحل زیر را طی کنید. توجه داشته باشید که روش زیرهیچ‌گونه ضرریا خطری ندارد، سعی کنید که خوابتان نبرد. این روش را در وضعیتی انجام دهید که نه زیاد گرسنه باشید و نه زیاد شکمتان پرباشد.البته کاملاً مشخص است که دلیل این مساله همان تمرکزهوشیارانه وعدم به خواب رفتن است.

متاسفانه هیپنوتیزم درلرستان چندان رضایت بخش نیست

وی درادامه به فعالیت خود به عنوان یکی از مدرسین برجسته این سبک دراستان لرستان وزادگاه خود اشاره نمود و افزود: فعالیت اینجانب درهیپنوتیزم وآموزش دراستان لرستان ازسال ۸۵آغاز شده ودرآکادمی روان تنی مهرگان موارد آموزش . شامل تقویت حافظه.ترک سیگار،هیپنوتیزم ورزشی ،رزمی و..می باشد اما نکته مهمی که باید بدان اشاره کنم این است که متاسفانه هیپنوتیزم درلرستان چندان رضایت بخش نیست ودرحالیکه پدرهیپنوتیزم ایران خود فرزند لرستان وبدنیا آمده یکی از محلات قدیمی شهر خرم آباد نیز می باشداما سوای شاگردان خودم درحال حاضر بجز من کسی دراین سبک فعالیت چندانی ندارد .

 

استاد عبدالرضا مهرگانی (بازگیر)دریک نگاه

عبدالرضا مهرگانی (بازگیر)متولد ۱۳۵۷صادره از خرم آباد متاهل دارای دوفرزند.دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد روانشناسی ،شغل نظامی افسر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران( لشگر ۸۴) .

،عضو انجمن هیپنوتیزم ایران ، عضو انجمن روانشناسی ایران ، مدرس هیپنوتیزم .هیپنوتراپ ، دارنده دانشنامه جهانی شالبند مشکی دان ۷ فدراسیون کونگ فو،مربی وداور بین المللی درجه یک فدراسیون های ووشو ..کونگ فو، مدرس یوگا هاتا یوگا، نویسنده کتاب خود هیپنوتیزمی در هنرهای رزمی .وچندین مقاله دیگر. برای وی درتمامی مراحل زندگی آرزوی سلامتی وموفقیت می کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.