روایتی از انجام یک پروژه شهری در خرم آباد
۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
شناسه : 1357
5
نصب تجهیزات بازی کودکان درچند بوستان جنوب شهر با همکاری دفترتسهیلگری و توسعه محلی اسبستان و پشته مطهری
ارسال توسط :

به گزارش مدبه، دفاترتسهیلگری وتوسعه محلی زیر نظر سازمان اجتماعی فرهنگی وزارت کشور و اداره کل اجتماعی استانداری، درچند سال اخیر مشغول فعالیت در محلات حاشیه نشین هستند و به واسطه شناختی که از محلات کسب کرده اند، امید می رود که بتوانند شرایط محلات حاشیه نشین را بهبود بخشند.

یکی از اقدامات انجام شده توسط دفاتر تسهیلگر ی و توسعه محلی، نیاز سنجی است که در همین راستا کارشناسان شهرسازدفاتر شهرخرم آباد بنا به درخواست شرکت مشاوردفاتر تسهیلگری(شرکت بین المللی پردازش اطلاعات نقش کلیک) اقدام به ارائه پیشنهاداتی در مورد جانمایی اماکن مناسب برای نصب تجهیزات بازی کودکان، تعداد مورد نیاز چراغ برق برای بوستانهای موجود و نصب تجهیزات ورزشی و …. نموده اند.

سلیمان میرازپور کارشناس شهرسازی در این خصوص می گوید: دفتر تسهیلگری اسبستان و پشته مطهری نیز در این راستا اقدام به جانمایی تجهیزات مذکور در بوستانهای سینا و سراج در اسبستان و یک زمین فضای سبز درپشته مطهری را نموده و درنهایت درآبان ماه ۱۴۰۰ این تجهیزات توسط اداره اجتماعی وزارت کشور تایید شده و پس از بازدید کارشناس اداره اجتماعی استانداری، شهرساز دفتر و نیز مدیرزیباسازی شهرداری خرم آباد، برخی تغییرات درامکانات تجهیزات هر بوستان ایجاد شد به طوری که در نهایت قرارشد که (در محدوده دفتر تسهیلگری اسبستان و پشته مطهری)تجهیزات پلی اتیلن بازی کودکان در بوستانهای سراج و سینا و نیز چهارباغ و پارک یاس نصب گردد. همچنین ۱۸ عدد چراغ برق نیز در بوستان سینا و ۱۰ چراغ در بوستان سینا نصب شود.

سلیمان میرزاپوردر گفتگو با خبرنگارمدبه گفت :تاکنون تجهیزات بازی و نیز پایه چراغ های مربوط به پارک یاس نصب شده، همچنین ۲ مجموعه بازی در چهارباغ و یک مجموعه بازی در بوستان سراج و یک مجموعه بازی نیز به همراه ۱۰پایه چراغ برق در بوستان سینا نصب شده است که در صورت نگهداری از تجهیزات مذکور توسط مردم، اقدام فوق می تواند موجب سرزندگی و شادابی کودکان این محلات و نیز ارتقاء امنیت این فضاهای شهری ¬گردد، خصوصا در بوستان سینا و سراج در اسبستان که به دلیل مراجعه کمتر اهالی به این فضاها، تبدیل به محل تجمع افراد معتاد شده¬اند، این تجهیزات می تواند موجب ورود شهروندان به این فضاها و ارتقاء امنیت گردد.

نصب تجهیزات خصوصا در دو بوستان مذکور با مسائل و چالش هایی رو به رو بوده که پرداختن به آن، شاید تلنگری باشد برای اصلاح وضعیت خدمات رسانی و انجام پروژه های شهری خرم آباد، بنا بر این در  این گزارش به پروسه نصب وسایل بازی و چراغ برق در بوستان سینای اسبستان می پردازیم.

بوستان سینا دردرون محله واقع شده و اطراف آن را کاربری مسکونی احاطه کرده و اهالی محله کمتر از این فضا استفاده می کنند، موارد بالا و عدم روشنایی فضای بوستان در شب نیز مزید بر علت شده و این بوستان را به محلی نا امن برای اهالی و امن برای معتادین محلات اطراف تبدیل نموده است. به همین دلیل بهبود شرایط کالبدی و نیز ارتقاء امنیت این بوستان مورد توجه کارشناسان شهرساز و حقوقی دفتر تسهیلگری قرار گرفت و پیگیری ها و اقداماتی چند توسط دفتر تسهیلگری برای بهبود شرایط این بوستان انجام گرفت.

یکی از این اقدامات، ایجاد روشنایی و تجهیز این بوستان و چند فضای شهری دیگر بود که توسط کارشناسان دفتر تسهیلگری پیگیری شد.

بنا به دلایل زیادی که در این گزارش نمی گنجد از زمان تعیین بودجه وسایل و تجهیزات تا زمان اجرای آنها زمان زیادی گذشت و علیرغم اینکه بودجه این تجهیزات از محل تملک دارایی های اداره اجتماعی استانداری لرستان تامین شده و شهرداری منطقه ۳ تنها می¬بایست این تجهیزات را نصب می نمود، متاسفانه نصب این تجهیزات با مسائلی چند همراه بود. نصب تجهیزات مربوط به روشنایی در بوستان سینای اسبستان به کمک مسئولین مربوطه به شکل صحیح و اصولی انجام گردید، اما، تجهیزات مربوط به بازی کودکان با موانعی همراه بود. شاید اگر پیگیری های کارشناسان دفتر تسهیلگری و نیز کارشناس محترم زیبا سازی شهرداری منطقه ۳ و صد البته سفارش اعضای محترم شورای شهر (آقای دکتر امرایی و دکتر دریکوند) و …. نبود نصب این تجهیزات پروسه ای طولانی تر را طی می نمود.

به گفته سلیمان میرزاپور، بنا برپیگیریهای کارشناسان دفترتسهیلگری و اظهارات آقای مهندس میر مسئول زیباسازی شهرداری منطقه ۳، می بایست قبل از نصب تجهیزات بازی کودکان، ابتدا بتن ریزی فنداسیون انجام می گرفت اما حدود یک ماه پیگیری نتیجه ای نداد و در نهایت تجهیزات ابتدا نصب شد و قرار شد بتن ریزی بعد از نصب انجام گیرد. با توجه به اینکه بعد از نصب تجهیزات در ۲ بوستان سینا و سراج اسبستان بدون اینکه بتونریزی انجام گیرد خطر سقوط کودکان و یا تخریب وسایل بازی وجود داشت، پیگیری برای بتن ریزی ادامه یافت. علی رغم عدم دسترسی به مسئول عمران شهرداری و شهردار به دلیل مشغله کاری این بزرگواران و نیز عدم پاسخگویی به تماسها، تاکید دو عضو  شورای شهر بر پاسخگویی و پیگیری بتون ریزی تنها راهی بود که در شرایط کنونی به نظر می آمد. بعد از پیگیری های فراوان از طریق شورای شهر و شهرداری مرکزی کارشناس مربوطه پاسخگوی تلفن شد و اظهار داشت که فقط ۲ کارگر داریم و بنا هم نداریم، برای اینکه کار متوقف نشود بنده خدمتشان عرض کردم که بنا داریم و خواهش کردم کارگر و تجهیزات بتن ریزی را ارسال کنند. تجربه انجام چند پروژه ساختمانی در سالهای اخیر در آنروز بسیار مفید بود، مصالح و ۲ کارگر به محل بوستان رسید، در انتظار بتن آماده(اتو میکسر و …) بودیم که یک باره، نیسان آبی پر از ماسه و ۵ کیسه سیمان، تصویر ذهنی¬مان را به طور کامل در هم ریخت، خبری از بتونیر، ویبره، شن(بادامی) و هیچ چیز دیگری نیز نبود. مجددا تماس گرفتم و از سمت شهرداری منطقه ۳ اظهار داشتند که کلا صحبت از  بتن آماده نکنیم.

چاره ای نبود، به کمک ساکنین محله، فرغون، ماله، بیل و چند تخته تهیه شد، با همیاری اهالی ساکن اطراف بوستان و دو نفر از کارگران زحمت کش شهرداری مقدار کمی شن جمع آوری شده و به مصالح ارسال شده از شهرداری اضافه شد و با توجه به اتمام مصالح مقداری ماسه هم از یکی از اهالی تامین شد، کودکان و نوجوانان محله هم در تلاش بودند تا کمبود کارگر را جبران کنند. کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی اسبستان و پشته مطهری(خانم نگار نادری) که از مدتها قبل پیگیر ارتقاء امنیت بوستان سینا بوده، فرصت نصب تجهیزات را غنیمت شمرده و با اشتیاق فراوان بیل در دست، کار می¬کرد. گروه تشکیل شده از کودکان و نوجوانان محله، کارگران شهرداری و کارشناسان دفتر تسهیلگری محل را آماده بتن ریزی کرده و با توجه به مقدار مصالحی که در دست بود، یک قالب برای بتن ایجاد کرده و در نهایت پایه های تجهیزات بازی کودکان مهار شد، اما هنوز بتن ریزی کامل سایت انجام نشده بود.

سایت محل نسب وسایل بازی می باید بتن¬ریزی و سپس به وسیله پوشش گرانولی پوشیده شود تا خطری متوجه کودکان نگردد، بعد از چند روز بی خبری و عدم ارسال مصالح برای ادامه کار، به دیدار شهردار منطقه ۳ رفتیم، نتیجه حدود ۱ ساعت انتظار برای دیدار ۵ دقیقه ای با شهردار محترم منطقه ۳ نتیجه داد، ایشان قول بتن ریزی دادند و پس از چند روز اقدام به شن ریزی محل مورد نظر شده بود، جالب است بدانید که این محل می بایست به عمق ۱۵ سانتیمتر بتن می شد تا بتوان پوشش گرانولی را روی آن نصب نمود، بنا براین مجدد با مسئول عمران تماس گرفته شد که به دلیل عدم پاسخگویی مجددا دست به دامان آقای دکتر امرایی عضو شورای شهر شدیم و به لطف ایشان قول بتن ریزی داده شد. آخرین پیگیری که مربوط به صبح دو شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ است به این شرح است که چند روز دیگر بتن ریزی انجام می شود.  بعد از بتن¬ریزی، فنس¬کشی اطراف محل بازی کودکان از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد و امیدواریم به زودی این اقدامات نیز انجام شود، چرا که در نهایت تماشای کودکان شاد و شلوغی بوستان منظره ای زیبا  است که خستگی را از تن بیرون می کند.

شهرداری خرم آباد متاسفانه درآمد چندانی نداشته و عمده هزینه های صورت گرفته نیز مربوط به پرداخت دستمزد پرسنل است. در این بین ظاهرا شهرداری منطقه ۳ با مسائل مالی بسیاری دست و پنجه گرم میکند. وجو د تنها چند کارگر و کار کردن به سبک قدیم(دوره قبل از اختراع تجهیزات بتنریزی)در شان شهرداری شهری همچون خرم آباد نیست. امید است که برای برونرفت شهرداری از اینگونه مسائل چاره ای اندیشیده شود.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.