بازدید فرماندار سلسله ازروستاهای الشتر
۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
شناسه : 3445
3
میلاد شرفی، فرماندار شهرستان سلسله به همراه اعضای شورای اداری درسه‌شنبه‌های مسجدی این هفته با حضوردرمیان اهالی روستاهای تابع این شهرستان با اهالی روستاهای منطقه کاکارضا دیداروضمن بررسی مسائل ومشکلات آنها برای رفع مشکلات این روستاها قول مساعد داد.
ارسال توسط : نویسنده : اکبر بابایی

مقصد اول شرفی روستای سراب صندل واقع دربخش مرکزی شهرستان سلسله بود، روستایی با حدود ۲۰ خانوار که شغل اصلی آن‌ها کشاورزی و باغداری می‌باشد، طرح کانال سنگی دراین روستا با هدف کنترل سیلاب وساماندهی آب‌های سطحی در حال اجراست، این طرح از محل اعتبارات فاقد دهیاری تامین اعتبار شده است این روستا از گذشته تاکنون فاقد طرح هادی بوده اما، مدتی است طرح هادی آن دردستورکار قرار گرفته و در حال مطالعات کارشناسی می‌باشد.

روستای سراب صندل علی‌رغم بهره‌مندی از نعمت برق و گاز ،متاسفانه آب آشامیدنی سالم و پایداری ندارد، مدرسه این روستا به صورت کانکسی بوده اما، هم اکنون نوسازی مدارس درحال احداث یک مدرسه دو کلاسه با امکانات و تجهیزات به روز در آن است و قرار است اول مهرماه امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید افتتاح شود.

روستای سراب شهباز بخش مرکزی نیز درجوار روستای سراب صندل قرار دارد، این روستا نیز بین ۳۰ تا ۴۰ خانوار دارد که مشکلات این روستا نیز از باب مشکلات و مسائل پیرامونی مورد بازدید و بررسی قرار گرفت.

ساماندهی نهر آب کشاورزی، لایروبی رودخانه، و زه کشی اراضی کشاورزی و جاده بین مزارع مشکلات قابل توجه این روستا هستند. بخشی از اراضی این روستا باتلاقی بوده و نیازمند زه کشی هستند، اهالی روستای سراب شهباز از خدمات جهاد کشاورزی در این سال‌ها گلایه‌مند هستند این روستا نیز به مانند روستای سراب صندل فاقد طرح هادی بوده و به تازگی این طرح برای اینکه قابلیت اجرا داشته باشد در دست اقدام و مطالعات کارشناسی قرار گرفته است.

دانش آموزان روستای سراب شهباز پیش‌تر از مدرسه کانکسی استفاده می‌کردند اما هم اکنون نوسازی مدارس درحال ساخت یک مدرسه یک کلاسه در این روستاست، مدرسه این روستا با زیربنای ۶۶ مترمربع مجهز به امکانات گرمایشی و سرمایشی به روز اوایل مهرماه جاری به بهره برداری خواهد رسید. زمین این مدرسه توسط خیرسن روستا در اختیار ساخت مدرسه قرار گرفته است.

در منطقه کاکارضا ۱۴ روستا وجود دارد که اهالی روستای سراب شهباز و دیگر روستاهای همجوارخواستار تشکیل دهستان دراین منطقه هستند، این اهالی از ارائه خدمات جهاد کشاورزی مانند سیستم توزیع کود شیمیایی گلایه‌مند هستند و بایستی برای انجام امور مربوطه حدود ۴۰ کیلومتر را طی کرده و به اولین مرکز خدمات کشاورزی مراجعه کنند. آب آشامیدنی درروستای سراب شهباز نیز مشکلاتی دارد که در فصول گرم سال یا قطع است و یا به صورت جیره‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جوارروستاهای سراب شهباز و سراب صندل نیزروستای چولاندیم قرار دارد، متاسفانه دانش آموزان روستای چولاندیم هم درکانکس ادامه تحصیل می‌دهند قرار است با هدف جمع آوری مدارس کانکسی یک مدرسه دراین روستا احداث شود، اعتبار آن در نظر گرفته شده و پیمانکارش نیز پای کار است اما، به علت نداشتن زمین و هم‌چنین ممانعت راهداری در راستای رعایت حریم راه روستایی فعلا این امکان در روستای مذکور به نتیجه خاصی ختم نشده است.

فرماندارشهرستان سلسله با حضور درمنزل شهید کریم امانی از شهدای روستای روستای کشورزه با مادر بزرگوار این شهید والامقام دیدار و از رشادت‌های این خانواده شهیدپرور قدردانی به عمل آورد. شهید کریم امانی پدر مجید امانی مسئول امور مطبوعات اداره کل ارشاد لرستان است این شهید والا مقام عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ درپادگان شهید بهشتی خرم‌ آباد براثراصابت ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد. فرماندار سلسله به همراه مدیران عضو شورای اداری در مسجد روستای کشورزه حضوریافت وبا دهیار، اعضای شورای اسلامی و مردم این روستا دیداروگفت و گو کرد.

روستای کشورزه بالا دارای ۶۰ خانوار و جمعیتی حدود ۲۵۰ نفر دارد، آب آشامیدنی پایداری ندارد، آب شرب آن‌ها ازچشمه روستا تامین می‌شود، هم‌چنین مردم روستای در بحث استحمام و رعایت بهداشت فردی با مشکلاتی روبرو هستند، این روستا دارای شبکه آب آشامیدنی می‌باشد و اهالی آن آب‌بها پرداخت می‌کنند

طرح هادی در این روستا ۱۸ سال است که خاک می‌خورد وتنها طرح جدول کتابی در آن اجرا شده است، کشورزه ۷۵ هکتار اراضی کشاورزی آبی دارد اما نهر آب کشاورزی آن خاکی است و ساماندهی نشده است.

ایستگاه پمپاژروستا کشورزه مشکلاتی دارد ونیمه کاره مانده است. شبکه بهداشت ندارد، ایجاد پل برای راه کشاورزی و هم‌چنین مسجد روستا از عمده مطالبات ساکنین روستای مذکور هستند.مدرسه دو کلاسه روستا توسط بسیج سازندگی در دست احداث است. اینترنت و آنتن همراه ندارد اما، گفته شده احداث ونصب دکل مخابراتی درراستای رفع مشکلات اینترنتی درحال شروع بکار است و قراراست طی سه ماه آینده این مشکل نیز مرتفع شود.

فرمانداردرجمع مردم روستای کشورزه بالا به بیان مشکلات روستاهای این منطقه پرداخت وگفت: اعتبارکانال سراب صندل ومعابرسراب سلاح‌ورزی چون فاقد دهیاری است را دو برابرکرده ایم تا این طرح ها تحقق پیدا کنند.

مدرسه کانکسی درمنطقه کاکارضا نخواهیم داشت

بازدید میدانی ازمدارس روستاهای این منطقه صورت گرفته وقرار است ۵ مدرسه در اول مهرماه آماده بهره برداری شوند طرح جمع آوری مدارس کانکسی دردستور کار است و دیگر مدارس کانکسی درمنطقه کاکارضا نخواهیم داشت.

رفع مشکل آنتن دهی روستای کشورزه با نصب دکل تا سه ماه آینده

درمورد بحث آنتن‌دهی دکلی برای این منطقه تخصیص یافته و اجرای آن مانده است و در دو یا سه ماه آینده یک دکل مختص کشورزه نصب می‌شود تا مشکل انتن دهی در سطح این روستا برطرف شود.

ضرورت ایجاد مرکز خدمات کشاورزی

دربحث کشاورزی تاکید بردایرکردن مرکز خدمات کشاورزی است چون که فاصله زمانی روستاها تا مرکز شهرستان زیاد است و نیاز است یک مرکز در این منطقه احداث شود.

فرماندارخطاب به مدیران شهرستانی گفت: تا می‌توانید کارکشاورز را تسهیل کنید برای جاده بین مزارع امسال به هیچ وجه بودجه و تخصیصی نداریم ولی همین جاده‌ها را به حال خودش رها نکردیم از راهداری انتظار می‌رود با اقدامات جهادی خود حداقل یک مرحله‌ این امکانات را جلوتر ببرد خدمات آب و برق ذیل سلسله نیست اما، به منزله این نیست که بی تفاوت هستیم و بایستی پیگیری‌ها بیشتر شود مشکلات این دوحوزه توسط مدیران شهرستانی ازاستان مطالبه کنند درحوزه دستگاه های خدماتی حتی اگر ذیل وظایف شهرستان نبود پیگیری شوند.

تامین اعتبار  بازنگری طرح هادی

اجرای طرح هادی و اعتبار بازنگری آن تامین شده سراب صندل، سراب شهباز، چولاندیم درمرحله کارشناسی و تصویب هستند و بقیه نیز امسال درکمیته برنامه ریزی مطرح خواهند شد و برای بازنگری تامین اعتبار خواهند شد در زمینه تمامی کارها از مردم روستاها تقاضای کمک برای حل معضلات داریم تا با هدف کاهش هزینه ‌ها طرح‌ها را اجرا  وبا مشارکت حداکثری مردم و دوشادوش مسئولان یک به یک آنها را حل کنیم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.